קטגוריות
דיגיטל צרכנות רוצים שינוי?

שופיפיי רווחית וצומחת, אז מדוע שווי המניה שלה יורד?

לאחרונה שיתפתי עם רשימת הברודקאסט שלי (עוד לא מנויים? שלחו לי הודעה להצטרפות) תוכן בנושא ההצלחה והבידול של שופיפיי. בעקבות התוכן, חבר בברודקאסט אתגר אותי ושאל: מה ההסבר לכך ששופיפיי הציגה דוחות כספיים טובים, החברה צומחת וצוברת עוד ועוד לקוחות, ובכל זאת שווי המניה של צונח. איך זה יכול להיות?

אז פניתי לחבר רשת אחר, צביקה אבנרי, שעושה הרבה דברים מעניינים אבל בהקשר שלנו הוא מנהל את קבוצת הפייסבוק "משקיעים בערך", שבה מתקיים שיחה שוטף ומעניין בנושאי השקעות ומניות, בעיקר בתחום הטכנולוגי. דיסקליימר מתבקש: לא מדובר בהמלצה משום סוג, רק עניין מקצועי בתרגום המשמעויות הפיננסיות לעברית פשוטה. אז אתחיל קודם כל בתודה ענקית לצביקה שהקדיש מזמנו כדי לסייע במתן הסבר לסוגיה של שופיפיי, בעברית פשוטה ונגישה:

אז צביקה, תסביר לנו בבקשה, כיצד שופיפיי הציגה הכנסות בדוחות האחרונים שפרסמה, צומחת עם לקוחות חדשים ובכל זאת, שווי המניה שלה יורד?

נתחיל מזה שהכל תלוי בסגנון ואסטרטגיית ההשקעה שלכן.ם. שופיפיי נכללת בקבוצת החברות/מניות שנקראות "חברות צמיחה". בחברות צמיחה (בדומה לחברות טכנולוגיות אחרות כגון וויקס, פייבר וכו') עיקר השווי שלהן משקף את הציפיות לעתיד ואת הצמיחה הגדולה בכמות היוזרים/שימוש שלהם, ז"א -"הבטחה גדולה לעתיד", אבל לרוב בחברות צמיחה המודלים העסקיים והרווחיות שלהן עוד לא הוכחה או לפחות התייצבה מספיק. שופיפיי נסחרת כיום לפי מכפיל של 25 (ז"א המחיר שלה משקף את ההכנסות שלה היום, כפול 25 שנים קדימה).

לקראת עליית הריבית הצפויה על ידי הפד האמריקאי, כתגובה לעליית המחירים (ה"אינפלציה"), המשקיעים כיום זהירים יותר, ויש נטיה גוברת להתמקד בחברות מסוג אחר, קבוצת חברות/מניות ה-"ערך" כלומר כאלו עם רווחיות ומודל עסקי מוכח, על פי רוב אלו חברות שמרניות יותר, השוק שלהן מוגדר, וההכנסות שלהם צפויות, ובהתאמה המכפילים שלהן גם לרוב מתונים יותר (~15 שנים).

השוק אומר כיום: "תנו לי את הכסף עכשיו ולא חלומות בעתיד", שוב – משקף את מצב הרוח השמרני של השוק. התפיסה המסורתית של וורן באפט, למשל, היא השקעה בחברות/מניות "ערך", חברות שמכניסות כסף היום ושקל להבין ולהוון את השווי וההכנסות שלהן. זאת בהשוואה למשל למשקיעים יותר "הרפתקנים" ו"מהמרים", כמו קתי וודס שידועה כמשקיעה בחברות "טכנולוגיה משבשת", חברות שאמורות לשנות ולעצב מחדש תעשיות מסורתיות ולטרוף את הקלפים מבחינת מודלים עסקיים חדשים המבוססים על טכנולוגיות חדשות ומתקדמות יותר, כגון טסלה, כאמור- שופיפיי וחברות טכנולוגיות נוספות שהצמיחה שלהן עדיין עוד לפניהן וגם היציבות וההכנסות שלהן בסימן שאלה, אך הסתכלות אופטימית/מבוססת סיכון גבוה יותר אמורה, לתפיסה, לייצר רווחים משמעותיים בעתיד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *