קטגוריות
אמזון דיגיטל השראה מודלים עסקיים צרכנות קמעונאות

אסטרטגיית הקמעונאות הפיזית של אמזון

עוד לא הספקתם לבקר בחנות פיזית של אמזון? עכשיו זה מאוחר מידי…

אסטרטגיית הקמעונאות הפיזית של אמזון מרתקת אותי מאוד. אתמול היא הודיעה שהיא סוגרת את 68 החנויות הפיזיות שלה, הכוללות את חנויות הספרים וחנויות ה- "4 כוכבים". אמזון עברה תהפוכות רבות לאורך השנים, בתהליך דינאמי מרתק בעיני. הנה מה שאפשר ללמוד:

  1. לעולם אל תגיד לעולם לא: בעבר הלא רחוק, אמזון פסלה על הסף כל אספירציה לפתיחת חנויות פיזיות. אחת הטענות היתה, שהיא לא תיכנס לתחום "מסורתי" כפי שהוא קיים היום בשוק, אלא רק אם תוכל להציע שינוי אמיתי לקונספט שנקרא "חנות". ואז חלפו כמה שנים, וב- 2015 אמזון בכל זאת פתחה חנויות ספרים פיזיות אבל הקונספט הבאמת ניסויי ומעניין הוא: "חנויות ה-4 כוכבים". למי שלא מכיר, מדובר בחנות שמציגה מוצרים על פי מאפיינים שמגיעים מהאון ליין:

ספרים ומוצרים הוצגו לפי דירוג גולשים, ספציפית בהתאם לדאטה שמאפיינת את התושבים באזור הגיאוגרפי של החנות!, מוצרים הוצגו על המדפים ולידם המלצה על מוצרים נוספים, ממש כפי שכולנו מכירים מאמזון: "מי שהתעניין במוצר הזה, התעניין גם באלו….", ופרט קטן אבל בכל זאת מעניין: מדפי הספרים הציגו פחות מוצרים, אבל אלו שכן הוצגו עם הפנים כלפי הלקוחות, ממש בדומה למקובל באתר. התפיסה הזו יכולה להיראות כשולית, אבל בזמנו מדובר היה בחידוש מרענן ומעניין שעלה בקנה אחד עם ה"דרך האמזונית".

  1. הול פודס: ב-2017, אמזון עושה עסקאת ענק ורוכשת את רשת הול פודס. רק על הצעד הזה אפשר לכתוב ספר שלם, והו- כמה ניתונים פורסמו סביב הקניה, בעיקר בלנסות ולהבין את המניעים האסטרטגיים של אמזון: מהרצון לרכוש רשת חנויות פיזיות עם מותג מאוד פופולרי, אליטיסטי אפילו, דרך גישה ישירה לדאטה של קהל צרכנים נאמן וגם צריך להודות – אמיד יחסית, ועד השיחה סביב המלחמה שלה מול וואלמרט. בכל מקרה, אבן דרך משמעותית בחיבור עולם הקמעונאות הפיזית לאמזון, מלכת האון ליין. 
  2. חנויות אמזון גו והעליונות הטכנולוגית של אמזון: ואז הושקה החנות הראשונה תחת המיתוג "אמזון גו". לראשונה, חנות ללא קופות, מינימום עובדים, נכנסים, בוחרים מוצרים ויוצאים. קסם פוגש מדע בדיוני. כדי לקצר את הסיפור: מאז אמזון פתחה עוד סניפים, משווקת את הטכנולוגיה לקמעונאי צד שלישי, ולאחרונה היא פתחה חנות ראשונה של הול פודס (כאמור- בבעלותה) עם הטכנולוגיה שהיא עצמה פיתחה. ועל זה נאמר: הנקודות מתחילות להתחבר.
  3. סיבוב פרסה: ואתמול אנחנו למדים שאמזון החליטה בכל זאת לסגור את 68 החנויות שתיארתי בסעיף 1. תהות רבות סביב השאלה למה? האם קונספט החנות הפיזית בעלת המאפיינים האון ליינים לא הוכיחה עצמה? האם אמזון הבינה שדווקא מודל האמזון גו, הפתרון הטכנולוגי שלה עדיף וכדאי להתמקד בו? האם דווקא הול פודס תהפוך לפלטפורמה הפיזית שלה לקשר ישיר עם הצרכנים?

הרבה שאלות, אבל עובדה אחת מעניינת: למרות גודלה העצום והכיסים העמוקים, אמזון היא עדיין סטארטאפ בהרבה מובנים. מתנסה שוב ושוב, לא חוששת לעשות סיבובי פרסה ובעיקר – להיות אולטרה מפוקסים!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *