קטגוריות
דיגיטל עתיד צרכנות

האם האודיו הוא העתיד של הסושיאל?

בערך בגיל החטיבה, לאחד מחברי הילדות שלי היה בבית טלפון קווי (כמובן), שהיה מחובר ל-2 קווי בזק. הדבר אפשר לעשות משהו שמאוד שיעשע אותנו בזמנו: להתקשר בו זמנית לשני אנשים מהשכבה ולהתפקע מצחוק בזמן שהשניים היו פותחים בשיחה מבלי להבין שאף אחד מהם לא יזם את השיחה. אם היינו מצליחים לתזמן את זמן החיוג והרגע שבו הם היו עונים, התוצאה היתה משעשעת עוד יותר.

פאסט פורווד ל-2021, והעולם צמא לחיבור אנושי יותר מתמיד, רק שבמקום טלפונים קוויים המדיום התחלף לאפליקציות תקשורת מסוגים שונים. כולנו צרכנים של אפליקציות מסרים, מתקשרים בזום, חלקנו ב-FaceTime, אבל מה שיוצא מהאימוץ הנרחב של כלי ה"סושיאל" (שיש הטוענים שהם הכל רק לא סושיאל) היא ההבנה שתקשורת כתובה בטקסט זה נחמד, מהיר אבל לא ממש עונה על הצורך לתקשורת אישית, ובמקביל תקשורת מבוססת ווידאו דורשת יותר מידי תשומת לב ומחויבות מצד המשתמשים.

בדיוק בפער הזה נכנס עולם ה-Social Audio: הוא מאפשר תקשורת בינאישית המשולבת אמפתיה, ללא ה"מחויבות" של תקשורת בווידאו. חשוב לציין שהתחום הוא ממש לא חדש. רשימה ארוכה של אפליקציות מציעות תקשורת באודיו, למשל: TwitterSpaces, sonar, chalkapp, discord והרשימה עוד ארוכה…אבל, אפליקציה חדשה יחסית בשם ClubHouse שוברת שיאים מבחינת הבאזז שנוצר סביבה. היא כבר שווה כמיליארד דולר ועם כשלושה מיליון משתמשים. אם עדיין לא שמעתם עליה, אתאר בקצרה: רשת חברתית מבוססת שיחות אודיו, כמובן, כשהשיחות מתקיימות בתוך "חדרים" או "Clubs" בכל נושא שבעולם.

אפשר להצטרף לכל דיון/שיחה שכזו ולהאזין מהצד ואפילו להצטרף לשיחה. בהיבט השיווקי הם יישמו טקטיקות גיוס נרשמים חדשים שלא הם המציאו אבל יישמו בחכמה: הגדלת הביקוש על ההיצע: האפליקציה זמינה כרגע רק למשתמשי אייפון וניתן להצטרף בפועל רק ע"י הזמנה ממשתמש קיים. ממש כמו בזמן ההשקה של Gmail, הדבר מייצר שווקים שמוכרים הזמנות בעשרות דולרים, וההימצעות של סלבס מהרמה הגבוהה ביותר רק מוסיפה לבאזז (אילון מאסק "שבר" את הרשת כשהשתתף בדיון שהתמלא בשניות בודדות). למי שרוצה להעמיק וללמוד עוד על ClubHouse, ממליץ על הכתבה המעולה של אמיר שניידר, לינק.

מודלים עסקיים, תחזיות והשפעות

> קודם כל, מדובר בהרים של דאטה עשירה ומסוג חדש: כל אפליקציות ה- SA מקליטות את השיחות המבוצעות דרכן, ואם מחברים לזה טכנולוגיות של ניתוח שפה מבוססות AI, אפשר לזקק את ההקלטות לתובנות צרכניות, פסיכולוגיות ועסקיות (התנהגות גולשים, טרנדים, משפיענים, מפות "חום" מבוססות שיחה ולא גלישה וכו' וכו'). הפוטנציאל השיווקי והעסקי הוא חסר תקדים (רק דמיינו מה משווקים יוכלו להפיק מהתובנות הללו, למרות שהתחום נמצא רק בחיתולים). 

> היות ודיונים/שיחות סביב נושאי תוכן מגוונים יהיו מוקלטים, היוזמים של השיחות ישאפו לשווק ולפרסם את השיחות מחדש בפלטפורמות וערוצים נוספים כדי לזכות בחשיפה רחבה יותר. במילים אחרות, התוכן המקורי יווצר באותן פלטפורמות אבל יפרוץ החוצה לערוצים נוספים.

תחום משפיעני הרשת יזכה לחידוד, שכן במדיום האודיובילי, נדרשת יכולת Story Telling שונה מאשר באינסטגרם או בערוצים אחרים. במילים אחרות, היכולת הוורבלית הופכת לקריטית ב- SA מה שיתן במה למי שבאמת חזק בתחום.

> בדומה למסכות של אינסטגרם וסנאפ, סביר שיקומו חברות שיספקו כלים נלווים שיעצימו את חווית האודיו הרגילה: פילטרים, סקרים והצבעות, רובד גיימיפיקציה ופעילויות נלוות לשיחה שכל מטרתן היא לעודד מעורבות ולהפיץ את התוכן.

מוניטיזציה של הקהילה: יזמי תוכן מובילים ימצאו דרכים לייצר הכנסה חדשה מפעילות התוכן שלהם, לפי מודל של מנוי, או תשלום פר אינטראקציה.

> עצם העובדה שמדובר בהקלטות של שיחות, סביר שיקומו חברות ושירותים שכל תכליתן הוא יכולת ניתוח השיחות, אנליטיקה מסוג חדש שיעניק ערך למייצרי ולמשווקי התוכן.

מודלים של שיחות מבוססות תשלום: חדרים ו/או "Clubs" מבוססי תשלום מנוי, או תשלום פר השתתפות כמו לאירוע גדול.

> לגבי החדרים או המועדונים השונים, סביר שיווצרו חדרים וזירות שיחה ממותגות, כאלו שמותגים גדולים ייזמו וינהלו וגם יארחו במסגרת האסטרטגיה השיווקית של המותג. אפשרות נוספת היא חדרים ממומנים.

בדומה למודל עסקי שקיים כבר בעולם הפודקסטים, גם בזירות השיחה החברתית יופיעו פרסומות ממומנות בפורמט שדומה לפרסומות ברדיו: הפסקות מהירות וקצרות שכל תכליתן פרסומת ממוקדת לקהל הרלוונטי בשיחה סביב נושא מסוים.

באופן טבעי, כל תחום השיווק בעזרת משפיענים יקבל דחיפה משמעותית. לדעתי משפיעני רשת ימצאו מהר מאוד את הדרך ליישם את אסטרטגית השיווק שלהם גם בערוצי ה- SA.

החיבור המתבקש לאיקומרס: הגיוני מאוד שנראה חיבור כלשהו לעולם המסחר המקוון, שיחות שידברו על עולם תוכן מסוים ויספקו התייחסות למוצרים ו/או לשירותים מסחריים תואמים, יעניקו חיבור מהיר וישיר לרכישה של אותם השירותים ומוצרים.

לסיכום: לא בטוח שכל זה יתממש, אבל קשה להתעלם מהפופולריות הגוברת של התחום, ולכן סביר להניח שלפחות משהו מזה פה כדי להישאר. שאלה אחרת היא: מה לגבי השחקנים הקיימים? האם פייסבוק תיכנס לתחום? היא לא מתאפיינת ככזו שמשאירה שטחים ריקים למתחרים, במיוחד עם מדובר במשהו בעל פוטנציאל לשינוי דפוסי צריכה דיגיטליים של בני אדם. מה לגבי ספוטיפי ו- iTunes? האם גם עבורן זה רלוונטי? ואיזה שחקנים חדשים ישתלבו או יאמצו מאפיינים מהעולם של Social Audio? 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *