ביס התוכן הזה מצטרף לסדרה שעוסקת בשאלה: מה זו בכלל אסטרטגיה (אמיתית)? אותה מילה שנזרקת לאוויר חדרי הישיבות בקלילות רבה מידי, כמעט תמיד מתבטאת באוסף של אמירות חלולות וחסרי משמעות פרקטית. כמו כל אמירה חלולה, אפשר לשלב אותה בכל מקום שרוצים והיא תמיד תיראה מתאימה אבל פחות מועילה.
❤️ עם יד על הלב, כמה מאיתנו פגש אסטרטגיה אמיתית? כזו שבאמת הועילה וייצרה ערך לפעילות העסקית? הטעות הנפוצה ביותר היא לחשוב שהגדרת מטרות היא בעצם אסטרטגיה.
🧐 מכירים משפטים כמו: ״האסטרטגיה שלנו היא להפוך למותג המזגנים הנמכר ביותר במדינה!״, או- ״האסטרגיה שלנו היא להמציא מחדש את עולם התחבורה הציבורית״. התגובה לאמירות שכאלו היא: ״אוקי, ואיך בדיוק אתם מתכוונים להשיג את זה?״, ז״א אמירות כלליות שכאלו מייצרות יותר שאלות מתשובות, ההפך הגמור ממה שאסטרטגיה אמיתית צריכה להגדיר.

💡הנה דוגמה מעולה לאסטרטגיה אמיתית שעל בסיסה הוקמה חברת ענק, סוג של מותג על בינלאומי:
🧠 בשלבים המוקדמים של ההתרחבות של שלה, סטארבקס חיפשה דרך לבדל את עצמה מהמתחרים, לעשות את מה שאף אחד אחר עוד לא עשה. היא זיהתה והגדירה את האזור שבין הבית למקום העבודה כ-״מרחב השלישי״, אזור שבו אנחנו נמצאים בסביבה נוחה ורגועה יותר בהשוואה למקום העבודה, אבל עדיין אנחנו יכולים להיות פרודוקטיביים ויצירתיים גם מחוץ למשרד.
🔬 על בסיס התובנה הזו סטארבקס בנתה ויישמה אסטרטגיה שלמה: יצירת סביבה חדשה שתאפשר לכל מי שירצה לשבת על כוס קפה במקום נעים ואוירה שכונתית, לעבוד על הלפטופ עם חיבור חופשי לרשת האינטרנט ללא הגבלת זמן. היום זה נראה לנו טבעי ומובן מאליו, אבל בזמנו מדובר היה בחדשנות של ממש.
🎉 מדהים לחשוב שזיהוי מדויק כל כך של צורך אנושי בסיסי מייצר הלכה למעשה אסטרטגיה מקורית ומבדלת, כזו שמעצבת לחלוטין את הכיוון שהעסק הולך אליו. האסטרטגיה הזו מייצרת ערך אמיתי עבור הלקוחות, חוויה חדשה שלא הכירו קודם, וכפועל יוצא מייצרת העדפה דרמטית על פני המתחרים.