צפיתי הערב (יום שלישי, 11.10) בשידור הישיר של Meta Connect 2022, האירוע הוירטואלי המרכזי של חברת מטא לגבי עתיד החברה בדגש על תחום המטאוורס, שהועבר בלייב בפייסבוק.
אני כותב ומשתף לא מעט על תחום המטאוורס, בעיקר סביב ההזדמנויות שהוא מייצר עבור מותגים וארגונים. יחד עם זאת, אני מכיר את הביקורת שלא לומר הצקצוקים שרבים מעלים סביב התחום הזה, תגובות שטוענות שלא מדובר ביותר מבאזז וורד שעתיד להיעלם. ייתכן, וייתכן שלא.
אני באופן אישי נוטה להאמין שאכן יש פה משהו. לתחושתי בסופו של דבר הטכנולוגיה וגם המוכנות העסקית והצרכנית יבשילו יחד למציאות שבה המושגים AR/VR ישתלבו בחיינו בצורה כזו או אחרת. בשלב הראשון באזורים מסוימים, בהם החיבור טבעי יותר, ועם הזמן יהיו התאמות בכל הרבדים כדי להפוך את הטכנולוגיה למשהו עצמתי עוד יותר.
אז כיוון שמדובר בסיכום די מפורט, ולא כולם יכולים או מעוניינים לקרוא את הכל, ריכזתי בסוג של תקציר מנהלות/לים את עיקרי הדברים, כפי שאני רואה את הדברים. (הפירוט המלא בהמשך).
תקציר מנהלות/לים
מדובר במרתון, לא בספרינט: צוקרברג פתח וגם נעל את האירוע באמירה שהיא מאוד מודעת לעצמה ובעיקר מופנית כלפי הביקורת: ״אנחנו נמצאים רק בשלב ההתחלתי. חלק מהפיתוחים שהוצגו היום לראשונה בשידור הם חלק ממפת דרכים ארוכת טווח שייקח שנים ליישם ולהטמיע, אבל הכיוון ברור והחזון עוד יותר.
המטאוורס וכל מה שהיא מייצגת היא קודם כל עבור המאמינים, המאמצים הראשונים, לא עבור אלו שמגיעים מאוחר….״. בנוסף, ״מדובר בפוטנציאל של מהפיכה אמיתית בדרך שבה נעבוד, נתקשר, נבלה ונחיה את חיינו בהיבט הרחב ביותר״.
אנחנו גן פתוח: האירוע כלל מספר הכרזות על שיתופי פעולה אסטרטגיים של מטא (NBC, רייבנד, מרוול, מיקרוסופט, אדובי, אקסנצ'ור….). מטרת העל של כולם: להרחיב את מעגל ההשפעה, לעודד כמה שיותר ארגונים ומותגים גדולים לבנות פעילות במטאוורס, ודרכם להגיע גם ללקוחות וצרכני הקצה במטרה לעודד אותם לאמץ וגם לבנות כלים חדשים.
צורברג מבין שהדרך הנכונה ביותר "לנצח" או לפחות להוביל את המהפיכה, היא לא דרך שליטה בסגנון גן סגור אלא באמצעות הנגשה וחיזוק שותפים לדרך, קטנים וגדולים כאחד. לכן עצם העובדה שמנכ"ל מיקרוסופט סאטיה נאדלה השתתף באירוע והרחיב לגבי החיבור העמוק (והמתגבש) בין מיקרוספט לבין מטא אומר הרבה לגבי הכוונות וגם הבשלות המתגברת שלו ושל צוקרברג יחד.
חשוב לזכור כי נאדלה עצמו הציג חזון ליישום קונספט המטאוורס ממש בשנה שעברה, וגם שם התייחס לטימס כקנדידט ראשוני לאמץ את הטכנולוגיה החדשה, והערב אנו עדים ל"הסכם שלום" (לפחות כרגע) בין שתי הענקיות.
אנושי זה הכי אחי: לאורך כל האירוע וכמובן הצגת הטכנולוגיות החדשות, צוקרברג התייחס לצורך המהותי להיות אנושיים יותר. הדוגמה הבולטת ביותר היא עולם האוואטרים, שמתקדמת למקום שבו הם פרסונליים יותר, אנושיים יותר, גמישים יותר, וגם יגיעו לרמה שבה נתקשה להבדיל בין אוואטר לבין ווידאו של האדם האמיתי.
אבל זה לא נגמר רק שם. מטא מבינה שכדי לייצר מניפה של שותפים לדרך, היא חייבת לבנות ולהציע ארגז כלים מגוון ומקצועי מצד אחד, אבל גם פשוט וידידותי מנגד כדי לאפשר לשותפים לדרך לבנות יחד את העתיד.
דוגמה נוספת בהקשר הזה: החיבור בין מטא לריי בנד היא אולי סנונית ראשונה שמייצרת הרבה באזז, אבל! על בסיס למידה מהטעויות של המתחרות מהעבר, כמו המשקפיים של גוגל, מטא מבינה שהטכנולוגיה חייבת הפעם לעטוף את המשתמשים ולא הם שצריכים להתאים עצמם לטכנולוגיה.
לכן מדובר במהפיכה של ממש, כי להבדיל מהמחשבים האישיים ומהפיכת המובייל והרשתות החברתיות, המטאוורס על כל שלוחותיה תתאים את עצמה למשתמשים ולא להפך. זו גם הדרך היחידה שלה להצליח ולבנות מומנטום.
ההכרזות המרכזיות:
צוקרברג הכריז על ה-קווסט פרו, קסדת ה-VR החדשה שמחירה $1,500, יושק רשמית ב-25.10 ב-22 מדינות וברשתות מובילות כמו בסט ביי ואמזון. החידושים המרכזיים: גרפיקה מתקדמת, תמיכה במציאות מעורבת, חיישנים לזיהוי פנים, תחנת עגינה שמטעינה במגע את המכשיר יחד עם בקרי השליטה שהם עצמם עברו שידרוג משמעותי והם למעשה יחידת מחשוב עצמאית לחלוטין. זה אומר שהם מדוייקים יותר ויכולים לנוע במרחב ללא תלות במשקפיים.
אפליקציות ומשחקים חדשים: סדרה של משחקים מוכרים, פרי פיתוח משולב בשיתוף פעולה עם חברות וסטודיו שונים. אפשר ללמוד מזה שתחום המשחקים רק הולך ומתפתח עבור הקסווט של מטא, ומבשיל לכיוון שיתחרה בסופו של דבר עם השחקניות החזקות: xbox ו- Sony.
חלק מהוכחת היכולת ובעיקר הפוטנציאל העסקי נובעת למשל מהמספרים הבאים:
צוקרברג הציג נתונים על המכירות של משחקים ויישומים ב-Meta Quest Store, שהגיעו ליותר מ-1.5 מיליארד דולר. יותר מ-33 אפליקציות כבר הגיעו לרווח נקי של יותר מ-10 מיליון דולר, ומספר היישומים שהרוויחו יותר מ-5 מיליון דולר הוכפל תוך שנה בלבד. רק כדי לסבר את האוזן, כיום כבר 55 אפליקציות (מתוך יותר מ-400) כבר מרוויחות סכומים באזורים האלו. המסר ברור: מעבר לחזון ולמהפיכה, יש פה הזדמנות עסקית מדהימה וההתייחסות לתחום המשחקים הוא רק ורטיקל אחד.
מכאן: הפירוט המלא
אתחיל מהסוף: צוקרברג פתח וגם נעל את האירוע באמירה שהיא מאוד מודעת לעצמה ובעיקר לאותה הביקורת: ״אנחנו נמצאים רק בשלב ההתחלתי. חלק מהפיתוחים שהוצגו לראשונה בשידור היום הם חלק ממפת דרכים ארוכת טווח שייקח שנים ליישם ולהטמיע. המטאוורס וכל מה שהיא מייצגת היא עבור המאמינים, המאמצים הראשונים, לא עבור אלו שמגיעים מאוחר….״. אבל, ״מדובר בפוטנציאל של מהפיכה אמיתית בדרך שבה נעבוד, נתקשר, נבלה ונחיה את חיינו בהיבט הרחב ביותר״.
הנחת יסוד חשובה נוספת: להבדיל מהמהפכות בעולם המחשבים והטכנולוגיות מהעבר שללא ספק שינו את חיינו (המחשב האישי, המובייל, הרשתות החברתיות ועוד), בכולם בני האדם התאימו עצמם לאותן ערוצים וטכנולוגיות. המטאוורס שונה בהיבט הזה כי לראשונה, הטכנולוגיה תעטוף עצמה סביבנו, וזה בדיוק האתגר המשמעותי שניצב בפני הגשמת החזון הזה, ומדובר באתגר מרובה רגליים.
צוקרברג התחיל בהפרכת דעה רווחת: המשחקים והחוויות שמציעה המטאוורס כרגע בנויים עבור חיבורים חברתיים דרך הטכנולוגיה, ולא מיועדות בעיקרן לצריכה אישית בודדת. זו הנחת יסוד מאוד משמעותית שתלווה את סדרת ההכרזות החדשות והערכים המשובצים בהן לאורך האירוע. הוא קרא לזה Social Shift, מעבר מהתקשרות בערוצים שהתרגלנו אליהם אל עבר עולם חדש ומרתק.
הדוגמה הראשונה לשינוי שכזה היא צריכת תוכן ביו-טיוב. כיום מדובר בחווית צריכה אישית ומקסימום כזו שמשתפים עם חברים ומשפחה באמצעות שיתוף קישור לסרטון. אבל, כל זה יכול להשתנות, רק כדוגמה עם הוספת רובד מציאות רבודה או מדומה. שמעתם למשל על Youtube VR? כל הרעיון הוא שיתוף קבוצתי/חברתי של תוכן בדרכים ועם כלים חדשים לגמרי, מה שמייצר אינטראקציה שונה וחדשה לחלוטין.
תובנות ונקודות מרכזיות מהאירוע:
כלים: המשפט ״רומא לא נבנתה ביום אחד״ לא יכול להתאים יותר לחזון של מטא לעתיד המטאוורס. החברה מבינה שכדי לעודד כמה שיותר גופים, מותגים, makers (גדולים ובינלאומיים כמו גם פרטיים), עליה להנגיש כלי עבודה פשוטים ונגישים לכולם, באמצעותם יוכלו להתחיל לבנות את הבסיס ל״רומא״ העתידית. במילים אחרות: למסמס את כאבי הכניסה ולאפשר לכמה שיותר שותפים (בעיקר אותם מאמצים ראשונים…) לקחת כלים לידיים ולהתחיל לעבוד.
נגישות: צוקרברג הסביר טענה מאוד הגיונית ובסיסית, כזו שיוצאת מהסתכלות בריאה וקנה לגבי אתגרי ההמשך: לא כולם ירוצו לקנות קסדות קווסט בשלב הראשון. ז״א קיים צורך ראשוני ובסיסי לאפשר חיבוריות ונגישות מלאה בין הערוצים והכלים של עולם ה-vr לבין מדיומים קיימים והמוניים שכולם כבר משתמשים בהם:
גישה לעולם ה-vr דרך ה-WEB והמובייל כמובן. הצורך בחיבוריות הזו מתמודדת עם אתגר נוסף: להפוך את המטאוורס לסביבת סושיאל: ברגע שאני יכול להזמין מתוך עולם וירטואלי חברים להצטרף אלי ושהם יקבלו גישה דרך אתרים או אפליקציות, הרי שייצרתי גישור מאוד משמעותי שלא רק יחזק את החוויה, אבל גם יכניס קהל חדש וגדול יותר לעולם ה- vr.
עולם הגיימינג: מטא מבינה ומודה שאחד מהענפים שמהווים את הרגל בדלת לעולם ה-VR הוא הגיימינג. כבר כיום ישנם משחקים ואפליקציות שייצרו רווחים של מיליוני דולרים תוך ימים בודדים או תקופה קצרה מאז שהושקו בפלטפורמה של מטא. הוצגו כמה משחקים שכאלו, מתוך מטרה משולבת להציג מבחר אבל גם לרמוז לשחקנים בתחום הגיימינג שיש פה כסף לעשות, והרבה ממנו (וזו רק ההתחלה).
עולם הספורט: עם חיבור טבעי ואורגני לגיימינג, צוקרברג דיבר ארוכות על עולם שלם של הזדמנויות, חוויות ומודלים עסקיים שיש לעולם הספורט בתוך המטאוורס: החל מאפליקציות לאימון אישי/קבוצתי, דרך חומרה חדשה שתיווצר באופן ייעודי עבור מכשירי הקווסט של מטא (למשל התוספת החדשה שנועדה להרכבה על הקסדה בעת אימון כדי לאפשר ניקוי יעיל יותר מזיעה (וכן, באתם להזיע פה! ממש הפתיחה של Fame…).
הנקודה האחרונה נשמעת שולית אבל אם תשוו למה שקיים כבר שנים בעולם המובייל, בין אם מדובר באפל או ביצרניות שפועלות על אנדרואיד, ישנו קו רשמי של תוספות וציוד נלווה וקו יצרני הצד שלישי (כיסויים, אזניות וכל ציוד אחר רלוונטי שהפך כבר לתעשיה שמגלגלת מיליארדי דולרים בשנה).
תחת אותה תפיסה של ״גן פתוח״ ולהנגיש את המטאוורס לכמה שיותר שחקנים ושותפים חיצוניים, מטא תשיק סט של API'S במטרה לעודד בניה של משחקים, אפצליקציות ועולמות ספורטיביים חדשים.
ומה לגבי עולם העבודה? שלא במפתיע, ורטיקל עתיד עולם העבודה זכה בהתייחסות נרחבת ביותר (בדומה לאירוע הקודם, אך הפעם בצורה פרקטית הרבה יותר).
מטא לא מייעדת את המטאוורס ליצירת חדרי צ'אט וירטואליים, את זה כבר יש היום. הייעוד האמיתי הוא להמצאה מחדש של המושג עבודה וקולובורציה. בין אם מדובר בישיבה או פגישה שכולה מתנהלת בחדר וירטואלי (כבר באירוע הראשון צוקרברג הציג את היישום של קיום ישיבה בה חלק או רוב המשתתפים נמצאים יחד וירטואלית בחדר אך נמצאים פיזית במקומות שונים בעולם), או בשילוב של וירטואלי ופיזי, מטא מציאה פתרון אפקטיבי. מטרת העל: לייצר חיבוריות אפקטיבית.
צוקרברג ציין למשל שמותגי הספורט פומה וניובלאנס השתמשו בכלים של מטא כדי לחבר בין צוותי חשיבה ועבודה מקצועיים, במסגרתן ייצרו קולבורציה עסקית יעילה יותר בה פותחו מוצרים ודגמים חדשים. מטא תשיק את ה-Horizen work rooms, סוג של חללי עבודה וירטואליים שיאפשרו לצוותים להתחבר ולעבוד יחד כקבוצה גדולה, או להתפצל לצוותי עבודה קטנים יותר.
מוקדם יותר התייחסתי להבנה של מטא לגבי הצורך בהנגשה של ארגז כלים פשוט ופתוח, כזה שיאפשר ויעודד את כל מי שירצה בעצם להשתתף בבניה ובפיתוח של המטרוורס. שיתוף פעולה מעניין בהקשר הזה שגם מתחבר לורטיקל עתיד עולם העבודה במטארוורס:
חיבור עם ענקית הטכנולוגיה אדובי, במטרה להנגיש כלי עיצוב ויצירתיות ב-VR שיתאימו במיוחד עבור מעצבים ומהנדסים שעוסקים בעיצוב מוצרים פיזיים (נושא התלת מימד קיבל התייחסות נרחבת באירוע, עם כלים שמטא מפתחת בעצמה שיאפשרו לכל אחד מאיתנו לסרוק כל מוצר פיזי שנרצה, ולהמיר אותו למוצר דיגיטלי בתלת מימד). בכל אופן השת״פ עם אדובי מסמל כניסה עמוקה ומאוד רצינית לעולם הקריאייטיבי שישתלב עמוק ב-VR.
אם בשיתופי פעולה אסטרטגיים עסקינן, ה-שיתוף העסקי המעניין ביותר (עדיין בורטיקל ה-WORK) הוא עם לא אחרת מאשר מיקרוסופט.
מנכ״ל החברה בכבודו ובעצמו השתתשף בשידור וקיים שיחה עם צוקרברג. יחד הם הציגו עתיד שבו כל שירותי מיקרוסופוט יהיו נגישים דרך המטאוורס, יתחיל ממקום של קולובורציה עם חיבור של Teams לקיום פגישות וישיבות במציאות וירטואלית ועד הנגשה של כל סוויטת האפליקציות של מיקרוסופט: וורד, פאורפוינט ועוד, בצורה חדשה לגמרי.
קפיצה קטנה בחזרה לעולם הגיימינג, מנכ״ל מיקרוסופט רמז על חיבור מאוד מעניין בין פעילות XBOX לבין המטאוורס של מטא, ז״א שילוב כוחות מבחינת משחקים, משחקי רשת, ציוד ועוד (מעניין מה חושבים על זה משרדי סוני הערב…).
אם זה לא מספיק, סאטיה נדלה התייחס לנושאי אבטחת מידע וגם שם יהיה פתרון שיאפשר אירוח של כלל הפעילות המשותפת של מיקרוסופט עם מטא על גבי פתרונות הענן של מיקרוסופט.
שיתוף פעולה נוסף שגם מחזק את האמון הגובר במטא וביכולת של הפעילות לחזק תעשיות שלמות: צוקרברג הציג שיתוף פעולה אסטרטגי עם חברת אקסנצ'ור (Accenture).
גם פה השתתפה בשיחה עם צוקרברג מנכלית החברה, ג'ולי סוויט, שהתייחה לעובדה שבכוונת הארגון לרכוש כ-60,000 מערכות קווסט של מטא, במטרה לאפשר לעובדי החברה (שנחשבת למעסיק ענקי בשוק האמריקאי והבינלאומי, והנה לכם חיבור ישיר לאתגר שצוקרברג התייחס אליו בנושא הקולוברציה מרחוק בצורה אפקטיבית יותר…) לייצר ממשקי עבודה חדשים. למעשה, מדובר בשימוש הגדול ביותר של תאגיד בינלאומי בפתרונות המאוורס. מה זה אם לא מאמצים ראשוניים?
סוויט התייחסה לעתיד בכלל ולעתיד של מודל העבודה של Accenture בפרט: היא תיארה את זה כמשולש הניצחון: לא רק שעובדי ועובדות החברה יהנו מכלים טכנולוגיים מתקדמים שיאפשרו להם להתחבר ולעבוד בצורה חדשה ואפקטיבית יותר, אבל גם בהיבט של מודל ה- B2B2C, Accenture עצמה שעובדת עם ארגוני ענק בינלאומיים תשריש אצלם את כל יתרונות המטאוורס ותעודד גם אותם לאמץ טכנולוגיות חדשות עבור עצמם וגם עבור לקוחות הקצה שלהם.
צוקרברג ציין שבשנה הבאה תושק Quest for business, ז״א חבילה שלמה של שירותי מציאות וירטואלית, כלי עבודה, חיבוריות, API'S וגם חומרה שיהיו מיועדים בלעדית לתאגידים וארגונים. מודל עסקי מאוד מעניין לדעתי כי הוא יושב על התובנה שדרך המותגים והארגונים יהיה יעיל יותר לבנות עולמות וכלים חדשים שבסופו של דבר יצרכו לקוחות הקצה, זאת מעבר לעובדה שצוותים ייעודיים של מטא שיובילו את התחום ייצרו את קשרי העבודה הצמודה עם אותם הארגונים כדי לצמצם חסמי אימוץ ושימוש.
פרסונליזציה והגברת תחושת האנושיות: רבים צחקו כשבאירוע הקודם צוקרברג הציג אוואטרים שכללו את פלג הגוף העליון ללא רגליים. באירוע הערב, ניתה התייחסות מאוד רחבה למה שאני קורא ככותרת: ״פחות מכני ויותר אנושי״:
צוקרברג הכריז, מלבד התוספת המתבקשת של רגליים לאוואטרים…, על חנות האוואטרים, שתאפשר לכל אחת ואחד לייצר לעצמם אווטאר אישי שלא ייצג אותם רק בתוך המטאוורס אלא גם בערוצים ובכלים המשלימים. כך למשל ניתן להשתמש באווטאר גם ברילס באינסטגרם, או להשתמש באוואטר בשיחות או פגישות, כאלטרנטיבה למצב שבו לא רוצים לפתוח מצלמה (אהבתי את הטאצ' הזה מאוד!). במקום מצלמה סגורה, האוואטר ייצג אותנו..
בנוסף, חנות האווטארים תתמוך במכירה של מוצרים דיגיטליים של חברות ומותגים גדולים (והנה מודל עסקי נוסף): תחשבו שתוכלו לרכוש חולצה של נייקי, משקפיים של רייבנד וכו' ולהלביש בהם את האוואטר (אני כבר דמיינתי מצב שבו אתם רוכשים בגד בחנות הפיזית, והמוכרים יציעו לרכוש על הדרך גם את האוואטר שלו כדי שתוכלו ללבוש ב-vr…).
והנה נקודה חשובה שמדגימה את האבולוציה: צוקרברג התייחס לעובדה שאחד האתגרים המשמעותיים ביותר של ייצוג דיגיטלי לעצמנו, הוא הבעות הפנים והניואנסים הקטנים שכרגע עדיין מוגבלים מבחינה טכנולוגית: חיוך, הרמת גבה, או כל תנועה קטנה ביותר שהיא בסוף זו שהופכת את האווטאר לאנושית יותר, הן תוספות חשובות לאמינות ולתחושת השייכות.
לכן, הערב הוצגה טכנולוגיה מתקדמת יותר שכן תתמוך בהבעות הפנים הללו, תוספת מאוד חשובה להפיכת השימוש באווטארים לשימושים רציניים יותר (בטח כשמובר בשימוש למטרות עבודה). בנוסף, צוקרברג הודיע על SDK ספציפית לגבי אתגר האוואטרים. המשמעות: גורמי צד שלישי יוכלו לפתח ולהנגיש שלל כלים, תוספות ואפשרויות ספציפית סביב הצורך הצרכני לפרסונליזציה וכמובן המשך השדרוג של רובד האנושיות.
אבל, היישום הטכנולוגי שהכי מתקרב למצב שבו האווטאר שלנו יראה באמת כמונו, הוצג גם הוא הערב:
צוקרברג הציג אווטאר של עצמו שנראה כמעט זהה לחלוטין לצילום בווידאו. מדובר בפיתוח שיתאפשר בעזרת שימוש באפליקציה בסמארטפון, המשתמש יסרוק את הפנים בשלל הבעות ואז תיווצר גרסה דיגילית שהיא העתק כמעט מושלם של המיצאות. מצד אחד: יתרום הרבה יותר לאמינות ולרצינות של המטאוורס בעיקר למטרות עבודה, מסחר ועוד, ומצד שני מדובר ביישום קצת קריפי שכן רמת הדיוק כל כך גבוהה, עד שהיא הזכירה לי אישית את כל תחום הדיפ פייק והצד הפחות ערכי שלו….נראה לאן זה יתקדם….
דיברנו הרבה על VR, מה לגבי מציאות רבודה?
חשוב לזכור שמדובר ב-2 יישומים שונים, אך שניהם זוכים להתייחסות נרחבת מצד מטא. צוקרברג מבין שבעוד שחומרת הקסדה (קווסט) מעוצבת ובנויה כרגע למקסימום הנוחות והאסתטיות כדי לתמוך בטכנולוגיות המתקדמות שמשולבות בה, כשמדובר במציאות רבודה (AR) מדובר בסיפור אחר לגמרי. מדוע?
כי כל הרעיון של מציאות רבודה היא ״להלביש״ תוכן ודאטה דיגיטליים על גבי המציאות סביבנו. במילים אחרות, הטכנולוגיה צריכה להיות כזו שאנשים אשכרה יבחרו ללבוש מחוץ לבית. זו תובנה מאוד משמעותית שעלתה אחרי ניסוי המשקפיים החכמים של גוגל, שבזמנו ייצרו המוון באזז אך גם ביקורת שכן לא היה מדובר במוצר שאנשים היו מוכנים להרכיב ברחוב (ואפילו קמה ״תנועה״ שאמרה שחייבים להרוס אותם כי הם פשוט מכוערים).
בחזרה לאתגר ה- AR, צוקרבג התייחס לשיתוף הפעולה המעניין שלה עם מותג המשקפיים ריי-בנד. במסגרת השת״פ פותחו משקפיי שמש אופנתיים של המותג הפופולרי, שכללו טכנולוגיות של מציאות רבודה, והערב הציגו חיבור מעניין עם ספוטיפיי: מי שמרכיב את המקפיים יכול להאזין למוסיקה ישירות מהם באמצעות רמקולים קטנים שמובנים בתוך המסגרת.
לשמחתי זכיתי להתנסות ולהרכיב את המשקפיים הללו במסגרת כנס Viva Technology בפריז השנה. בהתחלה לא הבנתי למה יש תור ארוך ובלתי נגמר ואז הבנתי שכולם פשוט רוצים להתנסות במשקפיים. לטעמי זה אומר הרבה לגבי הצלחת החיבור ובטח העניין הצרכני שבו, בין טכנולוגיה חדשה לבין אופנה אמיתית ופופולרית. במסגרת השת״פ יושקו מגוון זוגות משקפיים נוספים בעתיד.
לסיכום:
1) האנשים הם במרכז, כך אמר צוקרברג בעת סיכום האירוע. טכנולוגיות עתידיות חייבות להיות אנושיות וחברתיות יותר, בטח אם רוצים לעודד אנשים לאמץ טכנולוגיות חדשות כמו VR.
2) גן פתוח/גן סגור: צוקרברג הסביר שבאבולוציה של עולם המחשוב, ישנה חלוקה היסטורית של גישות משני הסוגים. מצד שני, היו מעברים בין מודל אחד לשני, וקשה לקבוע איזו תפיסה עדיפה, ובטח שלא לתמיד. מצד אחד גן סגור מתאפיין לרוב בתוצרים איכותיים יותר אך מצד שני מתאפיין גם בשליטה אבסולוטית של מי שייצר אותה, ומצד שני היתרון של גן פתוח הוא יצירת אקוסיסטם פתוח ורחב יותר, כזה שבסופו של דבר גם יכולה לעודד תחרות שתורמת ללקוחות הקצה, גם אם זה בא לפעמים על חשבון האיכות. דילמה.
מה שכן בטוח זה, שמטא (ופייסבוק בעיקר) תמיד שאפו לחבר בין אנשים. לכן הכיוון הטבעי של מטא היא לקראת מודל הגן הפתוח, אמירה שקיבלה חיזוקים רבים לאורך האירוע הערב (החל משיתופי הפעולה האסטרטגיים שבטוח שנראה יותר מהם בהמשך, ודרך התפיסה שכדי שכל זה יצליח חייבת להיות פתיחות ונגישות רחבה ככל שניתן, הן של השותפים לבניה והן של הצרכנים בקצה).