קטגוריות
אפל דיגיטל מדיה חברתית מודלים עסקיים מטאוורס עתיד

״הזמנים, הם משתנים״ בוב דילן

מטא, חברת האם של פייסבוק פרסמה אתמול את הדוחות הכספיים שלה לרבעון ה-2, ולראשונה בהיסטוריה שלה הרווחים קטנו, בהשוואה לרבעון השני בשנה שעברה (ב-1%, ל-28.8 מיליארד דולר).

יחד עם זאת, צריך לשים את הדברים בפרופורציות כי בכל קנה מידה מדובר בהצלחה עסקית מטורפת…
בחרתי את הכותרת הספציפית לא כביקורת אלא דווקא כדי לתאר מציאות בשטח: הזמנים משתנים וקשה שלא להבחין שפייסבוק נמצאת בתקופה של שינוי נרחב: מצד אחד, השבוע החולף התאפיין בשיחה נרחבת אודות השינויים בפיד של פייסבוק כמו גם השינויים הצפויים במבנה של אינסטגרם.

אדם מוסרי, המנכ״ל של אינסטגרם ממש הגיב לאחיות קרדשיאן שפרסמו ״בקשה״ להחזיר את הפלטפורמה למה שהיתה במקור, ולא לקחת אותה לאזורים של טיק טוק, המתחרה. טיק טוק נמצאת הרבה בכותרות בתקופה האחרונה בהקשר של פייסבוק, שמבינה לשם הרוח נושבת ועליה להתאים עצמה למציאות וכנראה להעדפות החדשות יותר.

מצד שני, או במקביל יש לומר, אתגר המטאוורס: השבוע צוטט צוקרברג כשהוא טוען שיש ״פערים פילוסופיים, ערכים ותפיסתיים״ לגבי מה הוא המטאוורס בעיני מטא בהשוואה לאפל (וכנראה שגם חברות טכנולוגיה נוספות). שימו לב לדיון שצולל לרוזלוציה אחת עמוקה יותר: משיחה על ״מה זה המטאוורס בכלל ומדוע מדובר בשלב הבא של האינטרנט?״, כעת מדברים על הבדלים בתפיסות. מעניין.

נתון מעניין נוסף מתוך הדוחות הכספיים: ההכנסות של Reality Labs, זרוע החומרה של מטא שאחראית בין היתר לפעילות ה-Meta Quest) צמחה בכעמט 50% ברבעון האחרון, עם הכנסות של כמעט חצי מיליארד דולר….

לסיכום: אני תמיד חוזר לדוגמה הזו כי היא כל כך לא מובנת מאליו: בעבר הלא רחוק פייסבוק ידעה להתמקד כמו לייזר ולשנות את הכיוון של הספינה הענקית שהיא ולהפוך לחברת מובייל, בנקודה בזמן שבה היו לה אפס הכנסות מפרסום במובייל.

היא זיהתה את מה שקורה בשוק ועשתה שינוי דרמטי וקריטי בכיוון שלה. נדמה שכעת היא נמצאת בסוג של צומת, או לפחות נקודה חשובה באבולוציה שלה, בה היא צריכה לחשב מסלול מחדש לא מבחינת הישרדות אבל כן מבחינת עיצוב המקום שלה בעולם הטכנולוגי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *