מסמכים שדלפו לאחרונה, מעידים על כוונה עסקית של ענקית האי קומרס שופיפיי להיכנס לתחום הקמעונאות הפיזית. מדובר בהגשת בקשה לפטנט, שיכול אולי להתחרות בטכנולוגיה שפיתחה אמזון (וגם משווקת לאחרים), הידועה יותר בפעילות חנויות Amazon Go, המאפשרת ללקוחות להיכנס לחנות, לבחור את המוצרים ופשוט לצאת ללא צורך במעבר בקופה.
אם זה אכן המצב, אז מדובר במהלך מאוד מעניין מצד שופיפיי, שכידוע מציעה פתרונות מסחר ומכירה דיגיטליים לעסקים בכל רחבי העולם המבוסס על תשלום דמי מנויי חודשיים. למעשה זה יהיה צעד ראשון ואמיתי של גוף טכנולוגי להתחרות בפתרון של אמזון. אבל, יש משהו מעניין עוד יותר!
לפי המידע במסמכים, נראה ששופיפיי מכוונת להצעת ערך נוספת עבור קמעונאים, סוחרים ומותגים ברצפת המכירה הפיזית: דאטה! הרעיון הוא שהטכנולוגיה שלה תוכל לשקף לסוחרים מידע עסקי חשוב לגבי מה קורה בחנויות הפיזיות, מידע שזמין ואפילו סטנדרטי בחנויות און ליין, אבל הרבה פחות עד לא קיים בחנויות הפיזיות.
למשל:
1) כמה ללקוחות נכנסים לחנות, באיזה מחלקות הם "מבלים" את עיקר זמנם ובאיזה זמן ממוצע, ומול איזה מדפי מוצרים?
2) אופטימיזציה של הדיספליי הפיזי: מותגים ויצרנים משלמים פרמיה על המיקום הפיזי של המוצרים שלהם בחנות, במטרה להגדיל חשיפה מול הלקוחות. הדאטה שהמערכת של שופיפיי תציע, תייצר שקיפות לגבי האם העלות כדאית, ז"א מה ה-ROI הישיר של ההשקעה, והאם יש אזורים פיזיים טובים יותר!
2 הסנטים שלי:
1) המהלך רק מחזק את העובדה שאין באמת דבר כזה אי קומרס, יש קומרס ומותגים ומשווקים חייבים להפנים את זה. החוויות, הצרכים, הנורמות ודפוסי המחקר והקניה מתערבבים יותר ויותר. הדיגיטל והפיזי – משולבים!
*2) רק בחודש שעבר, מקדונלדס הודיעה שהיא מוכרת את חברת הסטארטאפ הישראלית Dynamics Yield שרכשה רק לפני שלוש שנים, המתמחה באיסוף ובניתוח דאטה קמעונאית לצורך פרזונליזציה וחיזוי צרכני, למאסטרקארד העולמית תמורת כ-300 מיליון דולר.
המהלך מדגיש את ההבנה בקרב ענקיות המסחר, הקמעונאות וגם האשראי שיש לספק תובנות עסקיות טובות יותר עבור עצמן (ועבור הלקוחות העסקיים שלהן, במקרה של מאסטרקארד). לכן המהלך של שופייפיי הוא סופר מעניין וחכם, ויהיה מאוד מעניין לעקוב ולראות מה יהיה השירות הסופי שיוצע.