קטגוריות
דיגיטל השראה מודלים עסקיים עתיד צרכנות קמעונאות

האם תקום סופר אפליקציה בשוק המערבי?

בשבוע שעבר הודיע ג'ק דורסי, מנכ"ל ומייסד משותף של טוויטר על פינוי הכיסא. המהלך זכה לביקורות חיוביות לאחר שנים של ביקורת כלפיו, לאור העובדה שדורסי הקדיש כ-10% בלבד מזמנו לתפקיד, בזמן שהוא משמש כמנכ"ל של חברת ענק נוספת שהוא ייסד, Block השם החדש של Square שעוסקת בפתרונות תשלום דיגיטלי לעסקים. 

הסיכום שלפניכן.ם נשען על מאמר שכתב פרופסור סקוט גאלווי, שידוע במנהגו לנסות ולחזות מהלכים גדולים בענף הטכנולוגיה והקמעונאות. בין היתר, הוא חזה שדורסי יפנה את כיסאו לאור הביקורות שציינתי קודם. כעת, הוא מעלה אפשרות נוספת הקשורה לדורסי, והיא שהוא למעשה יוכל להקדיש 100% מזמנו ומרצו להמשיך ולפתח את הבייבי האמיתי שלו- Block (אגב, השם החדש הושק תוך 48 שעות מרגע ההכרזה שהוא עוזב את טוויטר…), ואף לקחת אותה קדימה באופן מאוד מעניין. 

למי שלא מכיר/ה, Block הוא כאמור השם החדש של חברה שנוסדה כ- Square, שעסקה במקור בפתרונות תשלום דיגיטליים לעסקים קטנים ובינוניים. Square פיתחה מסופים ניידים ומעוצבים, שכוללים תוכנת ניהול תקבולי תשלום בנקודת המכירה (שלמעשה הפכה להיות דינמית ללא תלות במיקום פיזי קבוע) וגם מסופים מעוצבים וניידים, מה שייעל והקל משמעותית את היכולת של כל בית עסק או עצמאי לגבות תשלומים. במילים אחרות: כל סמארטפון וטאבלט יכולים לשמש כקופה לכל דבר ולפעול מכל מקום.


בימים שעבדתי במקס (לשעבר לאומי קארד) באגף פיתוח עסקי ואסטרטגיה, אני זוכר היטב כיצד Square הציתה את המחשבה והדמיון שכן הפתרונות המתקדמים שהם הציעו, שהתבססו על שילוב חכם של חומרה ותוכנה שהרגישו כמו מוצרים של אפל, קבעו סטנדרט חדש ומאוד גבוה של שירותי סליקה ל- SMB'S. רק כדי לסבר את האוזן: מאז הימים המוקדמים של Square, כיום היא מציעה סוויטה של פתרונות בראיית 360 ללקוחות שלה: 
מעבר ל"רק" פתרונות תשלום וסליקה (תוכנה פשוטה ויעילה וגם פתרונות חומרה שונים ששוב, הופכים כל סמארטפון לקופה), Block מציעה גם שלל שירותים פננסיים לעסקים: מעבר לקבל תשלומים בנקודת המכירה, גם שירותי סליקה באתרים, שירות העברות כספים בין לקוחות ובין לקוח למוכר- CashApp, ניהול חשבוניות, ניהול מלאי, הקמת חנויות מקוונות ואפילו שירותי מסחר בקריפטו וניהול תיק השקעות בבורסה!
בנוסף, שירותי שיווק וניהול נגיעות דיגיטליות מול הלקוחות (הודעות SMS, דיוורים, תכניות נאמנות), פתרונות פיננסיים לבעלי העסקים (חשבון עסקי, הלוואות-AfterPay, מימון, ניהול תלושי שכר לעובדים, ואפילו (ושימו לב לדבר המדהים הזה!): סטודיו דיגיטלי שנועד לסייע לבעלי העסקים והחנויות לצלם ולייצר ויז'ואל איכותי של המוצרים שלהם כדי שיראה מקצועי בחנויות המקוונות! ואם זה זה עושה אתכם רעבים, אז Block מציעה ללקוחות שירותי הזמנת מזון (Caviar) ועוד…


בחזרה לתחזיות: גאלווי מעלה אפשרות לפיה ייתכן שדורסי ו-Block בניהולו אפילו ירכשו את טוויטר, במטרה לשלב אותה עם המניפה הרחבה של המוצרים והשירותים ש- Block מציעה כיום לשוק העסקי, ואולי אפילו לייצר סופר אפליקציה.
מה זה סופר אפליקציה (Supper App)?

סופר אפליקציה היא פלטפורמה שמרכזת ומציעה מניפה של שירותים דיגיטליים המרוכזים במקום אחד. המושג הזה מוכר ומאוד פופולרי בעיקר בדרום מזרח אסיה, עם סופר אפליקציות שלמעשה הפכו לחלק משגרת החיים היום יומית של מאות מיליוני אזרחים בסין (Wechat ו- Alipay). בעוד שבשוק המערבי המשתמש הממוצע נעזר בשלל אפליקציות בהתאם לצורך (צרכנות, פיננסים, תחבורה…), הסופר אפליקציות מציעות את כל השירותים שהצרכן/האזרח זקוק להם – במקום אחד. הויז'ואל הבא ממחיש את הקונספט בצורה מדויקת, ומי שרוצה להעמיק בנושא (ומומלץ כי זה מרתק, יכול לקרוא את המאמר הזה שצולל לתוך העולם המרתק של הסופר אפליקציות):

אז בהמשך לתיאור סל השירותים המאוד רחב ש-Block מציעה ללקוחות שלה, גאלווי מעריך שהוספה של רובד סושיאל יכול רק לחזק את קונספט הסופר אפליקציה, מהלך שאפילו נראה טבעי וחכם לצורך חיזוק האופרציה. כמובן שישנן אפשרויות רבות בעצם היישום של טוויטר כפלטפורמת סושיאל בתוך האמפריה שהיא Block, אבל זה כבר סיפור אחר. אז כאמור, שוק הסופר אפליקציות הוא מאוד פופולרי בדרום מזרח אסיה (סין, סינגפור, הודו..) וכמעט ולא קיים במערב. ישנן הרבה סיבות לכך אבל זה גם נושא לסיכום אחר. 

מה שכן בטוח הוא, שמי שכן מצליח לייצר אקו סיסטם של סופר אפליקציה, מנכס לעצמו יתרון עסקי שקשה מאוד להתחרות איתה. מה שמשותף לכל הסופר אפליקציות הוא, שמדובר בתפיסת Mobile Only.

ככל שאחוז החיבור לרשת האינטרנט הולך וגדל, פעם אחת, והאימוץ של האינטרנט דרך המובייל ממשיך לצמוח, בעיקר בשווקים מתפתחים, פעם שניה, פוטנציאל הצמיחה של Block דווקא בשווקים במדינות מתפתחות יכול להיות מאוד מעניין.

אבל שוב, יש פה 2 סוגיות שונות ומורכבות: האם Block יכולה להתקרב ולהפוך לסוג של סופר אפליקציה בשוק האמריקאי והמערבי? והסוגיה השניה, האם יש לה עתיד בהשתלבות בהגמוניה של הסופר אפליקציות הקיימות בדרום מזרח אסיה. בשני המקרים מדובר באגוזים מאוד קשים לפיצוח.
נהנתם מהסיכום? אני מזמין אתכן/ם להצטרף גם לברודקאסט שלי ב-Whatsapp ומהשבוע גם בטלגרם!

בכל בוקר אני משתף בביס תוכן קצר וממוקד בנושאים סביב האתגרים של מותגים וצרכנים בעולם המחובר. אני מאוד משתדל (ועד היום די הצלחתי) לשתף בברודקסט בתוכן בלעדי וייחודי שאני לא משתף בערוצים האחרים.



– מה צריך לעשות כדי להצטרף?

למי שרוצה לקבל את התכנים בוואטסאפ: שלחו לי הודעה פה

ולמי שמעדיף/ה בטלגרם: לחצו פה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *