עולם השירותים הפיננסיים עובר תהפוכות רבות בשנים האחרונות, אחד מהם הוא התפתחות מרתקת שנקראת Embedded Finance. מה זה בעצם?
עם ההתפתחות של תחום הפינטק (שילוב של פיננסים וטכנולוגיה) במטרה להנגיש ללקוחות שירותים ומוצרים פיננסיים בשפה פשוטה, שקופה, נגישה וידידותית יותר, השלב הבא לוקח את ערך הלקוח במרכז כמה צעדים קדימה, ולמעשה רוצה לייתר את הצורך בתהליך הגילוי והחיפוש של שירותים פיננסיים.
זאת אומרת לשלב (לאמבד, Embed) הצעות ערך פיננסיות בתוך חוויות צרכניות אחרות, כך שהמרכיב הפיננסי הופך למשני, לשקוף וכזה שפועל מאחורי הקלעים, כשהמטרה היא שוב: להקל על הצרכן ולהעניק לו ערך בדיוק בנקודה ובאופן שבה הוא זקוק לו.
לדוגמה: נניח שאתם מחפשים לרכוש רכב יד שניה. אתם נכנסים לאתר של סוכנות מסוימת ומוצאים את הרכב שעונה על הצרכים והיכולות שלכם. אבל, עדיין חסר לכם מימון כדי לבצע את הרכישה. "בעולם הישן", הייתם צריכים לפנות לחברת אשראי או מימון, ובתהליך שבהגדרה לוקח יותר מכמה דקות במקרה הטוב, מקבלים את המימון הנדרש.
פיננסים מאומבדים רוצים לשנות את החוויה הלא נעימה הזו. במקום זאת, דמיינו שתהליך רכישת הרכב כבר כולל בתוכו את לקיחת האשראי/המימון לצורך הקניה. ז"א שתהליך הבקשה, אישור ומתן האשראי כבר כלול בתוך התהליך הראשי, אתם מיודעים כמובן לגבי העובדה שרכשתם אשראי, אבל לא נדרש מכם מאמץ נוסף ומיותר.
המאפיינים המרכזיים של תחום ה-Embedded Finance:
1. הפלטפורמה שמציגה את השירות/מוצר אינה פיננסית/פינטקית: במילים אחרות, האלמנט הפיננסי "מתארח" במקום אחר שפועל בתחום שונה לחלוטין מבחינה צרכנית.
2. חווית UX (חווית משתמש) משודרגת וטבעית: למה הכוונה בטבעית? בהמשך ישיר לסעיף 1, הלקוח/צרכן לא נדרש לעצור תהליכים ולצאת מהאתר/אפליקציה כדי לטפל בנושא הפננסי. הכל קורה בצורה חלקה ופשוטה בתוך אותה פלטפורמה מקורית.
3. יישום אפקטיבי של contextual data: הכוונה לחיבור הנכון, הטבעי והאפקטיבי (ללקוחות!) בתוך אותו מקום מפגש צרכני. אחרת הצעת הערך הפיננסית תיראה זרה ו"פרסומית" מידי במקרה הטוב, מציקה ומרחיקה במקרה הפחות טוב. כל הצעת הערך הצרכנית חייבת להיות הוליסטית והגיונית מבחינת הלקוחות.