קטגוריות
דיגיטל השראה קמעונאות

מעבדת החדשנות של נייקי הופכת דאטה למוצרים

בואו נדבר לרגע על מעבדות חדשנות. אפילו המושג הזה גורם לי לנוע באי נוחות בכיסא, כי בואו נודה על האמת, הוא נשמע כמו עוד באזז וורד שחוק…

היתה תקופה שהמון חברות התנסו עם המושג הזה, ייצרו סביבות חדשנות אצם בארגון, אבל לרוב זה הסתכם בחדר שעוצב אחרת ו"צעיר" יותר, צויד בשלל הטכנולוגיות החמות של הרגע ובעיקר הרבה יח"צ פנימי וחיצוני. בכל ביקור מבחוץ נוהגים לוודא שהמבקרים עוברים גם דרך חדר החדשנות, כי זה אומר משהו על הארגון…

זהו, הוצאתי את טיפת הציניות מהסיסטם, אפשר להתקדם. 

מצאתי דוגמה "קצת" אחרת למושג מעבדת חדשנות, וכשאני אומר קצת זה בעצם הרבה. המעבדה זכתה לשם המכובד "The  LeBron James Innovation Center", שנמצאת ב-HQ של החברה באורגון, ארה"ב. למעשה מדובר בפעם הראשונה שבה נייק משלבת במקום אחד את כל הפעילויות שלה בהיבט המוצרי: נעליים, בגדים וניתוח אנליטי של פעילות ספורטאים – תחת קורת גג אחת. 

מנהל המעבדה אומר ש"מחיר הכניסה הוא – דאטה, ולא יכולות ספורטיביות", ואכן נייק מכוונת לשלב במקום ניתוח פעילות גופנית של עשרות לפני אנשים בשנה, ספורטאים מקצועיים ואנשים רגילים לגמרי כאחד. מה יוצא למשתתפים בתמורה? הבנה טובה יותר על המצב הפיזי שלהם, ובתקווה קו של מוצרים מתקדמים שיתאימו למיליוני אנשים ברחבי העולם. 

אז מה יש שם?

1. מטרת המעבדה לייצר מוצרים טובים יותר עבור הלקוחות. לכן כל מי שמגיע למעבדה עובר/ת סקירה מקיפה (ומהירה!) של הגוף. דקות בודדות מייצרות מפה דיגיטלית של המצב הפיזי, תוך יכולת לזהות מייד נקודות תורפה בהיבט הספורטאי.

2. יש במעבדה אולם ספורט מקצועי, מסלול ריצה שמדמה פעילות ריצה אורבנית, ואזור שנועד לדמות משחק כדורגל. כל נקודה במעבדה – מנוטרת ומנותחת (לא כאח הגדול, אלא למקסם את הררי הדאטה לתובנות מוצריות).

3. 400 מצלמות הכוללות חיישני תנועה, כ-100 חיישני משקל שמשובצים ברצפות כדי לשלב את הדאטה של התנועה והמשקל עם שאר הנתונים, אבל לרגע אף אחד לא מרגיש שהוא נמצא בתוך מעבדה. חלונות ענקיים וכמובן שאין שם מדענים עם חלוקים לבנים. data scientists דווקא יש בשפע….

4. בחלקו החיצוני של המעבדה, בנויה רמפה שמגיעה בסוף לגובה של 4 קומות, שיפוע מלאכותי שנועד לדמות פעילות בתנאי שטח הררי. ספורטאים יכולים לבצע בדיקות בעליה ובירידה וכמובן שעל הפעילות נמדדת.
5. באחת הקומות ישנם תאים שקופים שבתוכם נייק מבצעת בדיקות תנאי אקלים. בובות מולבשות במגוון מוצרי החברה אמורים לספוג כמויות של מים, רוח, חום קור ולחות קיצונית  לאורך זמן כדי לבחון את רמת העמידות שלהם.


6. קומת העיצוב והייצור הוא היחיד שכמעט ולא מאפשרים כניסה אליו, בטח שלא צילום ותיעוד על ידי מבקרים. שם יושבים בפועל מעצבים, טכנאים ועוד, יחד מעצבים, מדפיסים בתלת מימד, מודדים, תופרים ומה לא – ומשם למעשה יוצאים בפועל המוצרים החדשים. נייק מחזיקה כ- 700 תבניות של כפות רגליים, רובן נלקחו מספורטאי על וממש לפי מידותיהם והמבנה שלהם, מעוצבות הנעליים (שוב, בשילוב שלל דטאות).

7. כמו כן, אחת ממטרות המעבדה היא לבחון חומרי ייצור חדשים וטכנולוגיות ייצור חדשות: בדים חדשים, השימוש בפלסטיק (חלקו ממוחזר), גומי, סוליות ועוד – הכל במטרה לשפר את איכות המוצר המוגמר (פה המקום גם להזכיר שבאולימפיאדה האחרונה נוצר סקנדל גדול בעקבות הטענות שנעלי הריצה החדשות של נייקי תרמו באופן מלאכותי להישגים המאוד מרשימים של כמה ספורטאים. פה נשאלת גם השאלה: איפה עובר הגבול? והאם נכון למנוע מהם איכויות חדשות שבין היתר נוצרות במעבדה הזו?)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *