קטגוריות
דיגיטל עתיד

העתיד של האינטרנט, לפי מארק צוקרברג

צפיתי הערב (חמישי…כמה גיק אני…) בשידור החי של פייסבוק/מארק צוקרברג, בו הוא שרטט את העתיד של תאגיד פייסבוק וגם את העתיד של האינטרנט. במילה אחת, מדובר ביצירה של המטריקס. מבחינת צוקרברג, מדובר בלא פחות מה-פרק הבא של החברה שהוא מוביל.

תתחילו לשנן את המושג: Metaverse. נדובר בנטרול המימד הפיזי.

מדובר בעולם וירטואלי של ממש. צוקרברג הציג, באחת מהפרזנטציות המושקעות, היקרות והמשמעויות ביותר שיצא לי לראות, את העתיד של רשת האינטרנט וכמובן בתוך זה: העתיד של פייסבוק. אי אפשר שלא להתייחס למה שעובר על החברה בתקופה האחרונה, עם פרסום הדוחות הכספיים של רבעון 3: בשורה אחת: עליה בכל הממדדים העסקיים, אז על פניו נראה שהכל בסדר והספינה בכיוון הנכון, אבל, וזה אבל גדול, אנליסטים ואתרי טכנולוגיה לא מפסיקים לדבר על הפאניקה האדירה שפייסבוק נמצאת בה, בעיקר לאור ההאטה הברורה של המצטרפים החדשים (שמגיעים בעיקר מאזור דרום מזרח אסיה) וגם נטישה של צעירים לפלטפורמות אחרות, וזו מכבסת מילים ל-טיקטוק.

לא בכדי צוקרברג משיק פרזנטציית על-חלל בנקודת הזמן הזו, למרות שברור שיש פה שרטוט וחשיפה של האסטרטגייה ארוכת הטווח של פייסבוק. הם לא רק מציגים את העתיד, הם לוקחים את השיחה למקום אחר לגמרי, נתיב חדש די מתעלם מה שקיים (כולל הבעיות והאתגרים….).

אז בואו נחזור לחזון: ה- Metaverse 😊 (המטריקס)

בתיאור כללי: מדובר בעולם וירטואלי מלא שמבוסס על מציאות מדומה ומציאות רבודה.

פלטפורמות/אמצעי גישה: זה יכול להיות מהמובייל, מהדסקטופ אבל ה-כלי הוא אמצעי צפייה ב- VR/AR, במילים אחרות: קסדות של אוקולוס (בבעלות פייסבוק) ו/או משקפיים חכמים שפייסבק תשיק (למרות שכבר השיקה דגם ראשוני בשיתוף מותג המשקפיים רייבאנד).

צוקרברג התייחס ליכולת הגישה למייקרים ולצרכנים, ז"א גם לכל אלו שייצרו עולמות תוכן שונים וגם לצרכנים בצד השני: הם ייצרו מודלים עסקיים שיהיו נגישים כלכלית כדי לאפשר את הבניה של העולם החדש הזה, לרבות מכירה של ציוד וחומרה מסובסדים כדי להפוך את הטכנולוגיה לנגישה.

בואו נתעכב על זה רגע: צוקרברג למעשה אומר שהמובייל, ה-פלטפורמה הדומיננית ביותר בשנים האחרונות תהפוך למשנית, למוגבלת בעולם החדש של ה-Metaverse

עכשיו בואו נדבר על ורטיקלים ועולמות: צוקרברג דיבר על כמה ורטיקלים שבהם ה- Metaverse יפעל ויהיה הכי דומיננטי בחיים שלנו:

1) בית (Home): זה יהיה שער הכניסה שלנו, סביבה וירטואלית שאותה נפגוש בכל כניסה ל-Metaverse. נוכל לעצב ולבנות אותה איך שנרצה, בכל אלמנט שמאפיין אותנו

2) עבודה ופרודוקטיביות (Work): צוקרברג מבדיל, ובצדק בין משחקים ופאן לבין עבודה: זום? זה כ"כ 2020….דמיינו עולם וירטואלי שבו תוכלו לקיים פגישות, בין אם חלק נמצאים פיזית והאחרים משתתפים וירטואלית, שולחן העבודה משתנה ומקבל מימד וירטואלי שבו נהנה מסט של כלים שיהפכו את העבודה לקלה, מהנה ובעיקר פרודוקטיבית ביותר, בלי קשר לאיפה אתם נמצאים בעולם הפיזי…אבח אחד הדברים המשמעותיים שצוקרברג הציג הוא היכולת להפריד בין הזהות והעולמות האישיים לבין המקצועיים! במילים אחרות=חשבון עסקי

3. ספורט: תחשבו על זה, בעולם/מימד וירטואלי, עולם הספורט מקבל משמעות אחרת: היכולת להשתתף בפעילות ספורטיבית מכל סוג מכל מקום בעולם, יחד עם אנשים אחרים, בזירות ספורט שונות ומגוונות, ולשלב אלמנטים של משחקיות בזמן אמת…הופכים, אולי, את חדר הכושר למושג שיעלם מעולם…?

4. עולמות אישיים: מדובר ביכולת לבנות עולם שלם משלכם בתוך ה-Metaverse. נסו לדמיין עולם בלי חוקים ומגבלות. תוכלו לייצר סביבה/עולם משלכם ולמעשה להגשים כמעט כל חלום שתרצו, ולהזמין את מי שתרצו שייקח חלק או לפחות יתארח בעולם הזה

5. לימודים/חינוך: אחרי כל הנקודות הקודמות, קל להבין מדוע הציר החינוכי יהנה במיוחד מעולם וירטואלי ואינטראקטיבי שכזה: החל מהיכולת לחוש ולהתנסות בחוויות חינוכיות, דרך למשל "ביקור" בתקופות זמן קדומות (איך נשמע לכן.ם ביקור ברומא העתיקה למשל?), לראות ולשמוע סיטואציות היסטוריות, דרך האפשרות להתנסות וירטואלית בתהליכים מכניים או פיזיים (ללמוד להרכיב מנוע, ללמוד לנתח, ללמוד ארכיטקטורה…)

6. גיימינג: צוקרברג מבין היטב ששער הכניסה הראשוני והמרכזי, וזה שמהווה מנוע צמיחה אדיר של קונספט ה- Metaverse הוא עולם הגיימניג. הוא התייחס לגרסאות של משחקים מובילים ופופולאריים שיקבלו גרסאות שמותאמות ל-Metaverse, גרסאות שאמורות להציע לשחקנים חוויה אחרת לחלוטין….

7. תובנות מבין השורות:

א. צוקרברג סימן כמטרה, מבלי להגיד זאת מפורשות, את חברות הגיימינג וזה כולל קודם כל את מיקרוסופט (אקס בוקס) וסוני (סוני פלייסטיישן). .

ב. צוקרברג אומר בצורה גלויה שמדובר בתהליך שיכול גם לקחת עשור, עד הנקודה והשלב שבהם ה-Metaverse יהיה מספיק בשלב

ג. פייסבוק מתכננת להשקיע מיליארדי דולרים ביצירת התשתית שתאפשר את החזון של ה-Metaverse

ד. בניית מודלים עסקיים חדשים: צוקרברג התייחס לעובדה שהוא מבין שההצלחה של ה-Metaverse תלויה בכל אותם גורמים שייבנו עולמות תוכן, ייצרו כלים חדשים ולמעשה יתרמו להקמה ולבניה של ה-Metaverse. תחת התובנה הזו, המודלים העסקיים של העולם הזה יהיו שונים ובעיקר נגישים יותר כדי לאפשר לכל אותם גורמים לבנות את העולמות שלהם…
ה. העולם הוירטואלי יאפשר גם לשווק, למכור ולקנות מוצרים דיגיטליים אותם ייצרו וישווקו גורמים שונים, מוצרים דיגיטליים שיאפשרו למשתמשים להנות מחוויות ייחודיות ולמעשה לצרוך תוכן רלוונטי (משחקים, חינוך, עסקים, עבודה, פנאי….) ונחשו מי ייקח עמלות.

>> לסיכום: צוקרברג שרטט את העתיד, לא רק של פייסבוק אלא של העולם הוירטואלי והדיגיטלי של העולם כולו. אם החזון הזה יהפוך למציאות, זה ישפיע וישתלב בכל רובד של חיינו: האישיים, המקצועיים. צוקרברג גם התייחס לעובדה שה-Metaverse ייצר מקצועות ותפקידים חדשים שלא קיימים היום, תפקידים שמטרתם לקחת חלק פעיל בבניית עולמות התוכן החדשים, ולמעשה בתרגום של האפשרויות החדשות בפני גופים עסקיים בעיקר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *