ענקית הקמעונאות וולמארט חשפה בשבוע שעבר מהלך אסטרטגי שאפתני בתחום הבינה המלאכותית – כזה שיכול לטלטל את הדרך שבה צרכנים מבצעים רכישות אונליין.

בכירים בוולמארט משוכנעים: בקרוב מאוד – שורת החיפוש המסורתית תהפוך למיושנת. במקום להקליד מילות מפתח, לקוחות פשוט יגידו מה הם צריכים – והבינה המלאכותית תעשה את השאר. במהלך אירוע שערכה החברה, הציג הארי וסודב (ה-CTO של וולמארט ארה"ב) את Sparky – סוכן AI חדשני שמיועד להחליף בעתיד את שורת החיפוש המסורתית.
"אנו צופים שהחיפוש הקלאסי יוחלף בממשק מולטימודלי שמבין משימות ולא רק מילות מפתח", אמר וסודב.
ממשימות חיפוש – לביצוע משימות
החזון של וולמארט מבקש לשנות את כללי המשחק: במקום שהמשתמש יקליד "ספה אפורה עם 3 מושבים", הוא יוכל לבקש מספארקי "תעזור לי לרהט דירת סטודיו במראה מינימליסטי בתקציב של עד 2,000 דולר" – והבוט יבחר עבורו את כל המוצרים.
זוהי קפיצה ממודל תגובתי של חיפוש לתהליך פרואקטיבי של פתרון משימות. וזה לא נגמר בצד הצרכני. וולמארט בונה מסגרת שלמה של סוכנים חכמים – "agentic framework" – עם ארבעה יישומים עיקריים: Sparky לצרכנים Marty לספקים ולמפרסמים סוכן ייעודי לעובדים וסוכן מפתחים למערכת הפנימית.
כל אחד מהם נועד לחולל מהפכה בתפקוד של חלק אחר באקו-סיסטם העצום של וולמארט – שכולל מעל 2.1 מיליון עובדים ומאות אלפי שותפים עסקיים.
פתוח או סגור?
חשוב פה לציין שבניגוד לאמזון שדוגלת בפיתוח מערכות סגורות (״גן סגור״), וולמארט בוחרת גישה מפתיעה ושונה: ספארקי יפותח כמערכת פתוחה – כזו שיכולה לתקשר עם סוכני AI חיצוניים. משמעות המהלך עמוקה: בעולם שבו יותר ויותר צרכנים מסתמכים על עוזרי AI אישיים, וולמארט רוצה להיות נגישה גם כשלקוח ישתמש בעוזר אישי של צד שלישי. במילים אחרות, וולמארט מהמרת על עתיד שבו חוויית הקנייה מנוהלת על ידי אינטגרציות בין סוכנים חכמים – לא רק בתוך האפליקציה שלה.
ומה זה אומר למוכרים ולמותגים באונליין? אם החזון של וולמארט יתממש – מדובר בשינוי דרמטי עבור מותגי איקומרס ומוכרי אמזון. בעולם שבו סוכני AI מנהלים את תהליך הקנייה, החשיבות של אופטימיזציית חיפוש תפחת – ובמקומה יעלו קריטריונים אחרים: איכות ומבנה נתוני המוצר (Structured Data) רלוונטיות האלגוריתם והיכולת "לדבר" נכון לשפת הבינה המלאכותית מותגים שלא יעדכנו את אסטרטגיית הנתונים שלהם – עלולים להיעלם ממפת הקניות האוטונומיות.
מסקנה: זה הזמן להיערך לעולם קמעונאי שמנוהל על ידי בינה מלאכותית. המהלך של וולמארט לא מהווה עוד ניסוי – אלא הצהרה אסטרטגית ברורה: הם בונים עתיד שבו AI הוא לא תוספת – אלא הליבה של פעילות הקמעונאות. הצלחה של המודל הזה תלמד את כל התעשייה לקח חשוב: הצרכנים מוכנים לתת ל-AI לנהל עבורם את הרכישות. ומי שלא יתכונן – יישאר מאחור. העתיד של עולם החיפוש אולי לא כולל חיפוש בכלל. במקום זאת, ספארקי ודומיו ינהלו עבורנו את הקניות – משלב הצורך ועד הרכישה – בלי שנצטרך להקליד מילה אחת.