מאחורי הכדורים והתרופות שאנחנו צורכים נמצאים לא רק רכיבים ותרכובות, אלא גם אתגרים גוברים כמו לחצי עלויות קשים ומצוקות עתידיות בהכנסות — בין השאר עקב פקיעת פטנטים בשווי כולל של 236 מיליארד דולר עד שנת 2030. לכן, לא בכדי הבינה המלאכותית צפויה להניב לתעשיית הפארמה ערך שנתי של למעלה מ-350 מיליארד דולר!
כדי לשרוד, לצמוח ולהתייעל — חברות התרופות משקיעות משאבים עצומים ב-AI, במיוחד בתחומים כמו האצת פיתוח תרופות, אופטימיזציית שרשרת האספקה וניתוח קליני מתקדם. חברות שלא משקיעות בטכנולוגיה נמצאות בסכנת פיגור משמעותי אחרי מתחרותיהן.
מחקר חדש של חברת CN INSIGHTS מבוסס על ניתוח של 50 חברות התרופות הגדולות בעולם לפי שווי שוק, כולל חברות בנות, לרבות ניתוח של אסטרטגיית ההשקעות והרכישות, שיתופי פעולה עסקיים ותמלולי שיחות עם אנליסטים.

התוצאה: דירוג 50 החברות המובילות לפי רמת מוכנותה להשתלב באקוסיסטם של AI. התובנות המרכזיות:
1.הפערים מצטמצמים – AI כבר לא יתרון, אלא הכרח:
ההבדלים בין החברות המובילות מצטמצמים משמעותית – מה שמעיד שיכולת עבודה עם AI הפכה לדרישת סף בתעשייה כולה.
2. שילוב בין השקעות לשיתופי פעולה הוא מפתח להצלחה:
החברות המובילות משקיעות גם בפיתוח פנימי וגם בבניית שותפויות עם סטארטאפים וחברות טכנולוגיה כדי לקדם חדשנות.
3. אונקולוגיה היא תחום ההתמקדות המרכזי:
שליש מהשיתופים מבוססי AI עוסקים באונקולוגיה – החל מאבחון ועד לניטור מטופלים – מה שהופך את התחום ל"חזית" של החדש
פעילות חיצונית היא המנוע לחדשנות מבוססת AI:
כל החברות המובילות בדירוג מוכנות ה-AI השקיעו משמעותית ביוזמות פנימיות, אך הגורם המבדל האמיתי בין החברות בצמרת היה דווקא המעורבות החיצונית – השקעות, שיתופי פעולה ורכישות אסטרטגיות.
Eli Lilly, המדורגת ראשונה בדירוג לשנת 2024, רשמה את הזינוק החד ביותר – ממקום 14 בשנה שעברה לראש הרשימה. זאת, בזכות רווחי שיא ממכירות GLP-1, שאפשרו לה להכפיל את תקציב ההשקעות הישירות מ-700 מיליון דולר ב-2022 ל-1.5 מיליארד דולר ב-2024 – כולל 13 השקעות AI, המספר הגבוה ביותר בתעשייה.
אסטרטגיית ההשקעה של Lilly מתמקדת בשלושה תחומים עיקריים:
- גילוי תרופות – (למשל Insilico Medicine)
- מכשור רפואי – (RetiSpec)
- פתרונות רגולציה – (Yseop)
כמחצית מהשקעות החברה מתמקדות בגילוי תרופות, תחום שבו היא כבר רשמה הצלחות מוכחות, כולל הנפקות של חברות פורטפוליו כמו BioAge ו-Alto Neuroscience.
Merck KGaA ו-Bayer מוכיחות: שותפויות חכמות עוקפות שווי שוק:
שתי חברות בלטו ככאלו שדורגו גבוה משמעותית ביחס לשווי השוק שלהן – Merck KGaA (מקום שני) ו-Bayer (מקום שלישי).
ההישג שלהן נשען על אסטרטגיית מעורבות חיצונית רחבה:
- Merck KGaA הייתה שנייה רק ל-Lilly במספר השקעות AI – 10 בסך הכול.
- Bayer דורגה שנייה רק ל-Roche במספר שיתופי הפעולה העסקיים – 21 שותפויות AI לעומת 22 של Roche.
דוגמאות אלו מדגימות שפוקוס אסטרטגי בשותפויות יכול להעלות משמעותית את מוכנות החברה ל-AI – גם ללא יתרון בגודל או תקציב.
הנתונים גם מחזקים מגמה רחבה יותר: חדשנות פורצת דרך מגיעה לעיתים קרובות יותר משותפויות ורכישות מאשר מפיתוח פנימי.
למעשה, מעל 70% מההכנסות ממולקולות חדשות מאז 2018 מקורן במוצרים שמקורם חיצוני – מה שמדגיש את החשיבות הקריטית של שיתופי פעולה חיצוניים בעולם הפארמה.