קטגוריות
AI DATA NETFLIX Uncategorized אמזון דיגיטל וואלמרט חווית לקוח מדיה חברתית מודלים עסקיים צרכנות קמעונאות שיווק דיגיטלי

תובנות מהדו"ח הכספי של אמזון ל-Q4/24

הדו"ח הכספי של אמזון ל-Q4/2024 מספק הצצה מדהימה לפעילות העסקית של ענקית הקמעונאות והחדשנות. ידעתם למשל שהיא מחלקת אפס (0$) בדיבידנדים למשקיעים ובעלי מניות, ולהבדיל מענקיות טכנולוגיה אחרות בוחרת להשקיע את הכל בחזרה במחקר ובפיתוח? ושלא לדבר על זרוע הפרסום הצומח שלה, שכבר נוגס בפייסבוק, יו-טיוב וגוגל.

אמזון מתכננת להשקיע יותר מ-100 מיליארד דולר בשנת 2025—יותר מכל חברה אחרת.

אז איך הם מוציאים יותר מכולם?

בעוד שחברות הטכנולוגיה הגדולות מחזירות מזומנים לבעלי המניות, אמזון משקיעה מחדש כל דולר.

רק תסתכלו על הרכישות החוזרות והדיבידנדים בשנת הכספים 2024:

  • אפל: 110 מיליארד דולר.
  • אלפבית: 62 מיליארד דולר.
  • מיקרוסופט: 39 מיליארד דולר.
  • מטא: 35 מיליארד דולר.
  • אמזון: 0 מיליארד דולר.

כן, קראתם נכון—אמזון לא החזירה אפילו דולר 1 לבעלי המניות בשנת הכספים 2024.

האסטרטגיה של אמזון? זה תמיד DAY1. במקום לחלק מזומנים לבעלי המניות, החברה מתמקדת בחדשנות—ומניעה את הצמיחה העתידית.המנכ"ל אנדי ג'סי מאמין ש-GenAI היא ההזדמנות הגדולה ביותר בעשורים האחרונים:

"אנחנו חושבים שכמעט כל אפליקציה שאנו מכירים היום תעבור שינוי מהותי עם אינטגרציה של GenAI, כאשר אינפרנס יהפוך לרכיב בסיסי – בדיוק כמו מחשוב, אחסון ומסדי נתונים.

[…] GenAI היא ללא ספק ההזדמנות הגדולה ביותר מאז הענן, וכנראה גם המהפכה הטכנולוגית והעסקית הגדולה ביותר מאז האינטרנט."

  1. נתוני הדו"חות הכספיים של Q4/2024

פילוח הכנסות:

חנויות אונליין (40% מכלל ההכנסות): Amazon.com צמחה ב-7% משנה לשנה.

חנויות פיזיות (3%): בעיקר Whole Foods Market, צמיחה של 8% משנה לשנה.

צד שלישי (25%): עמלות, לוגיסטיקה, שילוח – צמיחה של 9% משנה לשנה.

פרסום (9%): שירותי פרסום למוכרים, Twitch – צמיחה של 18% משנה לשנה.

מנויים (6%): Amazon Prime, Audible – צמיחה של 10% משנה לשנה.

AWS (15%): מחשוב, אחסון, מסדי נתונים ושירותים נוספים – צמיחה של 19% משנה לשנה.

אחר (1%): הכנסות משירותים מגוונים, קטנים יחסית בנפרד – צמיחה של 17% משנה לשנה.

הכנסות כוללות צמחו ב-10% משנה לשנה והסתכמו ב-188 מיליארד דולר (גבוה ב-0.6 מיליארד מהציפיות).

פילוח צמיחה ללא AWS:
  • צפון אמריקה: צמיחה של 10% משנה לשנה, הכנסות של 106 מיליארד דולר.
  • בינלאומי: צמיחה של 8% משנה לשנה, הכנסות של 40 מיליארד דולר.
תחזית לרבעון הראשון של 2025:
  • הכנסות: כ-153 מיליארד דולר (גידול של 7% משנה לשנה, לעומת תחזית השוק של 158 מיליארד דולר).
  • רווח תפעולי: 14–18 מיליארד דולר (תחזית השוק: 18 מיליארד דולר).
הבום בהשקעות ב-GenAI:

אמזון מתכננת להשקיע יותר מ-100 מיליארד דולר בשנת 2025 – עלייה של 20% בהשוואה ל-2024, בעיקר בתשתיות הקשורות ל-GenAI. מדובר בהשקעת ההון (Capex) הגדולה ביותר בתחום הטכנולוגיה, ועוקפת את מיקרוסופט, גוגל ומטא.

הפרסום ממשיך להיות מנוע צמיחה:

הכנסות מפרסום צמחו ב-18% משנה לשנה והגיעו ל-17.3 מיליארד דולר, תוך גידול בנתח השוק על חשבון חיפוש גוגל ו-YouTube. מודעות ממומנות ומונטיזציה של Prime Video תורמות משמעותית לצמיחה.

המסחר האלקטרוני שומר על יציבות למרות צרכנים זהירים:

הכנסות מחנויות אונליין צמחו ב-8% משנה לשנה, וההכנסות משירותי מוכרים צד שלישי צמחו ב-9% משנה לשנה. הצרכנים מוציאים בזהירות רבה יותר, מה שמוביל לירידה במחיר המכירה הממוצע (ASP), אך נפח היחידות הנמכרות דווקא עלה.

התחזית ל-2025 הפתיעה לרעה את המשקיעים:

התחזית להכנסות ברבעון הראשון של 2025 נעה בין 151 ל-155.5 מיליארד דולר – נמוך מהתחזיות המוקדמות שעמדו על 158 מיליארד דולר. הסיבות המרכזיות: פגיעה של 2.1 מיליארד דולר כתוצאה משערי מטבע והשפעה של 1.5 מיליארד דולר בשל שנת מעוברת.

אסטרטגיית ה-GenAI הופכת למרכזית:

המנכ"ל אנדי ג'סי ממשיך להמר על גישה מבוססת GenAI, תוך התמקדות בשבבים ייעודיים כמו Trainium 2 וגרסאות עתידיות. המטרה: להוזיל עלויות ולשפר את היעילות של מודלי ה-AI של אמזון.

מה צפוי בהמשך?

אמזון מול Shein ו-Temu

המכסים חוזרים לכותרות – ופרצה בת עשרות שנים עשויה לעצב מחדש את תחום האי-קומרס. אז מה קורה כאן, וכיצד זה משפיע על אמזון?

הפרצה:
חוק ה-de minimis פוטר ממכס מוצרים מיובאים מתחת ל-800 דולר, מה שמעניק יתרון משמעותי לענקיות האי-קומרס הסיניות Shein ו-Temu. בשנת 2023, היקף הייבוא לארה"ב דרך פרצה זו עמד על 55 מיליארד דולר, כאשר סין שלטה ברוב המשלוחים.

המאבק:
בשבוע שעבר, טראמפ ביטל את הפטור – ואז החזיר אותו בתוך ימים ספורים, מה שיצר כאוס בקרב קמעונאי האי-קומרס. למרות ש-Shein ו-Temu מנסות לפזר את הייצור למדינות נוספות, ההשפעה עליהן עדיין לא ברורה.

המהלך של אמזון:
בסתיו האחרון, החברה השיקה את Amazon Haul – תגובה ישירה ל-Shein ו-Temu. השירות מציע מוצרים זולים במיוחד (עד 20 דולר) עם זמני שילוח ארוכים יותר.

מה צפוי בהמשך?
אם הפטור ייעלם, היתרון הלוגיסטי של אמזון עשוי לאפשר לה לגבור על המתחרים ביכולת השילוח והאמינות. כרגע, Amazon Haul הוא מהלך הגנתי – אך אם הפרצה תישאר, הוא עשוי להפוך למנוע צמיחה משמעותי בפני עצמו.

זרוע הפרסום של אמזון – במספרים

הכנסות הפרסום של אמזון הגיעו ל-17.3 מיליארד דולר ברבעון הרביעי, ומשקפות:

  • 32% מההכנסות מפרסום בחיפוש של גוגל
  • 37% מההכנסות מפרסום של מטא
  • 165% מההכנסות מפרסום ב-YouTube

המשמעות: אמזון ממשיכה לבסס את עצמה כשחקנית דומיננטית בשוק הפרסום הדיגיטלי, עם צמיחה מואצת במיוחד בהשוואה ל-YouTube, ויכולת להגדיל נתח שוק מול גוגל ומטא.

העלייה המטאורית של עסקי הפרסום של אמזון לעומת YouTube

ברבעון הראשון של 2024, אמזון העבירה את כל חברי Prime למנוי נתמך בפרסומות, אלא אם כן הם משלמים $2.99 לחודש להסרתן.

תוצאות המהלך:
לפי נתוני חברת המחקר "נילסן",, Prime Video תפס 4.0% מזמן הצפייה בטלוויזיה בארה"ב בדצמבר 2024, כמעט חצי מהנתח של נטפליקס בארה"ב. Prime Video הפך בשקט לכוח דומיננטי בעולם הסטרימינג.

השוואת בסיס המנויים בארה"ב:
  • נטפליקס: 90 מיליון מנויים (+12% משנה לשנה).
  • אמזון פריים: 194 מיליון מנויים (+10% משנה לשנה).

Prime Video אמנם נחות בהיקף המעורבות מול נטפליקס, אך זה צפוי.

  • רוב המנויים של Prime מגיעים לצרכי קניות ומשלוחים, לאו דווקא לסטרימינג.
  • עם זאת, הגודל העצום של המנויים הופך את Prime Video לפלטפורמת פרסום אימתנית.
היתרון הייחודי של אמזון לפרסומות בטלוויזיה מחוברת (CTV):

לפי מחקר של National Research Group (2022), ל-Prime יש אחד משיעורי הנטישה (Churn) הנמוכים ביותר – נמוך אפילו יותר משירותי אחסון בענן וסטרימינג מוזיקלי.

הסוד?
אמזון יודעת מה אנשים באמת קונים, ולכן היא גולדמיין לפרסומות CTV מותאמות אישית עם החזר השקעה (ROAS) גבוה במיוחד.

Prime = מנוי בלתי ניתן לביטול?

מודל המנוי של אמזון הוא חומת אש נגד נטישה (Churn Mitigator).
אם Prime חוסך לך יותר כסף ממה שהוא עולה –

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *