קטגוריות
AI Design אסטרטגיה אפל דיגיטל חווית לקוח מדיה חברתית מודלים עסקיים מטאוורס עתיד צרכנות

מארק צוקרברג יוצא למתקפה נגד אפל: "הם רק מנצלים את המורשת של האייפון"

השיחה בין צוקרברג לג'ו רוגן (בפרק האחרון של הפודקאסט הפופולרי Joe Rogan Experience )בו מארק צוקרברג, מנכ"ל מטא, הוביל דיון סוער וביקורתי כלפי אפל, במה שהוא תופס כ"קיפאון חידושים" מצד החברה. מהר מאוד ולא במפתיע, השיחה הזו הפכה לנושא שיחה מרכזי בסיליקון ואלי ומעבר לו.מעוררת שאלות עמוקות: האם חדשנות היא תמיד יצירת הגאדג'ט הבא, או שדווקא השיפור המושלם של טכנולוגיות קיימות נחשב לחידוש אמיתי?

בפרק האחרון של הפודקאסט הפופולרי Joe Rogan Experience (שילבתי בסוף את הפרק המלא למי שרוצה לצפות), מארק צוקרברג, מנכ"ל מטא, הוביל דיון סוער וביקורתי שהצית סערה בתעשיית הטכנולוגיה. בשיחה פתוחה ואישית, שהתקיימה ב-10 בינואר 2025, הוא לא חסך במילים כלפי ענקית הטכנולוגיה אפל, וביקר את מה שהוא תופס כ"קיפאון חידושים" מצד החברה. מהר מאוד ולא במפתיע, השיחה הזו הפכה לנושא שיחה מרכזי בסיליקון ואלי ומעבר לו.

ביקורת חדה על חדשנות

צוקרברג לא הסתיר את תחושותיו: "אפל לא המציאה משהו משמעותי כבר הרבה זמן," אמר בצורה ישירה. הוא הוסיף: "סטיב ג'ובס המציא את האייפון, ועכשיו הם פשוט יושבים עליו כבר 20 שנה." האמירה הזו מגיעה בתקופה שבה מכירות האייפון, אף שצמחו ב-6% ברבעון הפיסקלי האחרון, ממשיכות לעורר ביקורת על שינויים קטנים בלבד ולא פריצות דרך משמעותיות.

איפה החדשנות?

צוקרברג הודה שהאייפון היה "אחת ההמצאות החשובות ביותר אי פעם," אך טען שאפל נשענת יותר מדי על המורשת שלו. במקום להוביל פריצות דרך חדשות, הוא סבור שאפל מתמקדת במונטיזציה של טכנולוגיות קיימות. דבריו משקפים שיח רחב יותר בתעשייה: האם חדשנות אמורה להיות יצירת הדבר הגדול הבא, או שיפור בלתי פוסק של הקיים?

מדיניות חנות האפליקציות תחת אש

אחת הביקורות החריפות של צוקרברג נגעה למדיניות חנות האפליקציות של אפל. הוא תקף את העמלה של 30% שאפל גובה ממפתחים על רכישות באפליקציה, וקרא לזה "לחיצה על אנשים בשביל כסף." לדעתו, מדובר באסטרטגיה כלכלית גרידא, ולא בחידוש פורץ דרך.

שליטה מוחלטת באקו-סיסטם

ביקורת נוספת של צוקרברג עסקה בשליטה ההדוקה של אפל במערכת האקולוגית שלה. הוא ציין את ההתממשקות החלקה של מוצרי אפל, כמו איירפודס עם אייפון, לעומת הקשיים שחווים מוצרים של חברות אחרות. הוא הביע תסכול כשהזכיר את המשקפיים החכמים של מטא בשיתוף ריי-באן, שעדיין לא מתחברים לאייפון כמו מוצרי אפל עצמם.

התחרות בתעשייה הטכנולוגית

השיחה לא עסקה רק בביקורת. צוקרברג דיבר גם על הדינמיות של עולם הטכנולוגיה: "אם אתה לא עושה עבודה טובה במשך 10 שנים, מישהו פשוט יעקוף אותך," אמר ברמיזה לכך שמטא עשויה להיות אותה מתחרה שתביא את השינוי.

השלכות רחבות יותר

הביקורת של צוקרברג משתלבת בדיון רחב יותר על אסטרטגיות השוק של אפל, במיוחד לאור בדיקות רגולטוריות מצד האיחוד האירופי ומשרד המשפטים האמריקאי. האם אפל חונקת חדשנות, או שזו הדרך שלה להגן על הקניין הרוחני שלה ועל חוויית המשתמש?

תגובות ושיח בתעשייה

אפל טרם הגיבה רשמית לדברים, אך התעשייה כמרקחה. חלק מהדוברים מסכימים עם צוקרברג, וטוענים שאפל איבדה את חוד החנית מאז מותו של סטיב ג'ובס. אחרים מצביעים על חידושים כמו שבבי Apple Silicon, שעונים חכמים ומחשבי מקבוק כהוכחה שאפל עדיין מובילה.

העתיד של החדשנות

השיחה בין צוקרברג לרוגן מעוררת שאלות עמוקות: האם חדשנות היא תמיד יצירת הגאדג'ט הבא, או שדווקא השיפור המושלם של טכנולוגיות קיימות נחשב לחידוש אמיתי?

בין אם אפל תוכיח אחרת ובין אם מתחרים כמו מטא יובילו את העתיד, הדיון הזה מדגיש את המתח שבין שמירה על הדומיננטיות לבין הצורך להוביל פריצות דרך חדשות. בעולם טכנולוגי שמשתנה במהירות, המסר ברור: מי שלא ממציא את עצמו מחדש, מסתכן בלהישאר מאחור.

צירפתי את הראיון המלא למי שרוצה לצפות בהכל:

תגובה אחת על “מארק צוקרברג יוצא למתקפה נגד אפל: "הם רק מנצלים את המורשת של האייפון"”

צוקרברג צודק. אפל של ג׳ובס לא המציאה גאדג׳טים. היא הגדירה מחדש שווקים שלמים – שוק המחשב הביתי, שוק נגני המוסיקה, וכמובן שוק הטלפון הנייד. מאז היא מתרכזת בדיוק וליטוש המוצרים שלה, אבל מפספסת את ההובלה הטכנולוגית העולמית כמו מיחשוב ענן ובינה מלאכותית.
מה שכן – זה לא שפייסבוק עשתה יותר מדי בזמן הזה. ״מטהוורס״ היתה פלופ והקהל של אינסטוש מתבגר בעוד הצעירים נשאבים לטיקטוק. ואולי בדיוק בגלל זה מגיעה התמיכה של צוקרברג בטראמפ שעוזר לו פשוט להרוג את התחרות. כנראה שזה קל יותר מלהמציא או להגדיר מחדש את השוק.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *