ערכתי חיפוש לא מזמן במטרה למצוא מאמרים שעוסקים בטרנספורמציה דיגיטלית, והופתעתי מכמות התוצאות שמצאתי מכל חברת טכנולוגיה אפשרית, כשכולן מתייחסות לשאלה: "מהי טרנספורמציה דיגיטלית?" (שאלה שעליה כבר כתבתי לא מעט בעבר).
כמי שעסק והוביל תהליכי טרנספורמציה דיגיטלית במשך שנים רבות, למדתי המון לגבי העובדה שבכל ארגון ההגדרה היא מעט שונה, ולמרות שעצם האזכור של המושג "טרנספורמציה דיגיטלית" היום גורמת לאנשים לצקצק ולגלגל עיניים, הצורך עדיין חי וקיים, עם זנב ארוך של ארגונים, חברות ותעשיות שממש לא נמצאות במקום הראוי מבחינת אימוץ יכולות דיגיטליות.
דווקא בגלל ההגדרה האמורפית, בחרתי לרכז מספר מקורות מחברות הייעוץ והטכנולוגיה הגדולות, אפילו כסוג של רפרנסים שיכולים לסייע בגיבוש המבנה הנכון בארגון שלכם:
טרנספורמציה דיגיטלית היא תהליך שבו חברות מטמיעות טכנולוגיות ברחבי פעילותן כדי לחולל שינוי מהותי. היתרונות? יעילות מוגברת, גמישות עסקית גדולה יותר ולבסוף, יצירת ערך חדש לעובדים, לקוחות ובעלי מניות.
ישנן דרכים שונות להוביל תהליך של טרנספורמציה דיגיטלית וכל מסע של כל ארגון יהיה ייחודי. לדוגמה, חברה עשויה להטמיע AI או מחשוב ענן כדי לשפר את חוויית הלקוח שלה, או אולי לעצב מחדש את שרשרת האספקה כדי לנצל למידה חישובית בצורה טובה יותר. חברה יכולה אפילו לחזות בדיוק את המוצרים שהלקוחות ירצו בעוד כמה חודשים ואז להיערך לייצור בהתאם.
בכל מקרה, התחלת מסע של טרנספורמציה דיגיטלית דורשת גישה חדשה.
המונח "טרנספורמציה דיגיטלית" מתאר את השילוב של טכנולוגיות חדשות, כישרונות ותהליכים המאפשרים להישאר תחרותיים בעולם טכנולוגי שמשתנה כל הזמן. בעידן שלאחר המגפה, ארגון חייב להיות מסוגל להסתגל במהירות לשינויים כמו:
לחצים להאצת TIME TO MARKET
הפרעות פתאומיות בשרשרת האספקה
שינוי מהיר בציפיות הלקוחות
חברות חייבות לאמץ אסטרטגיות של טרנספורמציה דיגיטלית אם הן רוצות לעמוד בקצב ההתפתחות הטכנולוגית.
באופן אידיאלי, הובלה על ידי המנכ"ל בשיתוף CIO, CHRO ומנהלים בכירים נוספים, טרנספורמציה דיגיטלית דורשת שיתוף פעולה בין-מחלקתי כדי לחבר בין פילוסופיות ממוקדות עסק לבין מודלים לפיתוח יישומים מהיר.
טרנספורמציה דיגיטלית היא כאשר ארגון מנצל טכנולוגיות חדשות כדי לעצב מחדש ולהגדיר מחדש את מערכות היחסים שלו עם לקוחות, עובדים ושותפים. עבור עסקים, טרנספורמציה דיגיטלית מכסה הכל, מהתחדשות יישומים ועד יצירת מודלים עסקיים חדשים ומוצרים ושירותים ללקוחות. ארגונים בוחרים מסגרות לטרנספורמציה דיגיטלית כדי לדמיין את עצמם מחדש ולהישאר תחרותיים בתחומים ובתעשיות שלהם.
טרנספורמציה דיגיטלית היא תהליך של שינוי שיטות עסק מסורתיות ושילוב טכנולוגיה דיגיטלית להיבטים שונים של פעולת הארגון, כדי לשנות את אופן תפקודו. באמצעות טכנולוגיות כמו מחשוב ענן, AI וניתוח נתונים כדי לשפר את המודל התפעולי, תהליך זה מספק ערך ללקוחות ומשפר את שביעות הרצון, הפרודוקטיביות והיצירתיות.
טרנספורמציה דיגיטלית היא יוזמה אסטרטגית המשלבת טכנולוגיה דיגיטלית בכל תחומי הארגון. היא בוחנת ומחדשת את תהליכי הארגון, המוצרים, הפעילות ותשתית הטכנולוגיה שלו כדי לאפשר חדשנות מהירה וממוקדת לקוח. … יישום טרנספורמציה דיגיטלית הוא שונה עבור כל ארגון.
טרנספורמציה דיגיטלית היא שינוי יסודי של אופן פעולת הארגון. המטרה של טרנספורמציה דיגיטלית, כפי שמתואר בספר החדש של מקינזי Rewired: A McKinsey Guide to Outcompeting in the Age of Digital and AI (ויילי, 20 ביוני 2023), היא לבנות יתרון תחרותי באמצעות שימוש עקבי בטכנולוגיה בהיקף רחב לשיפור חוויית הלקוח והפחתת עלויות.
כמו מונחים רבים בשימוש נרחב, "טרנספורמציה דיגיטלית" הפכה למונח כללי שמשמעותו שונה עבור אנשים שונים. זו בעיה. טרנספורמציה דיגיטלית חיונית לארגונים לא רק כדי להתחרות אלא כדי לשרוד. אם מנהלים לא יכולים להיות ברורים לגבי מהי טרנספורמציה דיגיטלית – וליישר את הארגון סביב תכנית מסוימת – הם לא יכולים לצפות להצלחה.
טרנספורמציה דיגיטלית לעיתים קרובות מתבלבלת עם שני מושגים דומים: דיגיטציה ודיגיטציה. הפשוט מביניהם, דיגיטציה, הוא תהליך של הפיכת מידע מצורה אנלוגית או ידנית לצורה דיגיטלית – לדוגמה, המרת רשומות בכתב יד לרשומות ממוחשבות. דיגיטציה היא תהליך של יישום טכנולוגיה דיגיטלית ויכולות לביצוע דברים שנעשים באופן רגיל, אך בדרכים חדשות ומשופרות שמניבות תוצאות טובות יותר.
דיגיטציה היא הבסיס לטרנספורמציה דיגיטלית. וטרנספורמציה דיגיטלית מאפשרת לדמיין מחדש כיצד משתמשים בטכנולוגיה, אנשים ותהליכים כדי לקדם את העסק בדרכים חדשות.
טרנספורמציה דיגיטלית היא תהליך של שימוש בטכנולוגיות דיגיטליות כדי ליצור תהליכים עסקיים חדשים – או לשנות תהליכים קיימים – תרבות, וחוויות לקוח כדי לענות על דרישות עסקיות ושוק המשתנות. הטרנספורמציה העסקית בעידן הדיגיטלי היא טרנספורמציה דיגיטלית.
זה חוצה תפקידים מסורתיים כמו מכירות, שיווק ושירות לקוחות. במקום זאת, טרנספורמציה דיגיטלית מתחילה ומסתיימת עם הדרך שבה אתה חושב על הלקוחות ומתחבר אליהם. כשאנו עוברים מנייר לגיליונות נתונים ליישומים חכמים לניהול העסק שלנו, יש לנו הזדמנות לדמיין מחדש כיצד אנו עושים עסקים – איך אנחנו מתקשרים עם הלקוחות שלנו – עם טכנולוגיה דיגיטלית לצדנו.
טרנספורמציה דיגיטלית כוללת שילוב של טכנולוגיות ופתרונות דיגיטליים בכל תחומי העסק. זהו שינוי תרבותי לא פחות מאשר שינוי טכנולוגי, מכיוון שהוא דורש מארגונים לבצע שינויים יסודיים בדרכים בהן הם פועלים ובאופן שבו הם מספקים חוויות ותועלות ללקוחותיהם. פתרונות דיגיטליים גם מסייעים לתגבר את כוח העבודה ויכולים להוביל לשינוי בתהליכים ובמודל העסקי.
טרנספורמציה דיגיטלית היא שילוב של טכנולוגיות מבוססות מחשב במוצרים, תהליכים ואסטרטגיות של ארגון. ארגונים מבצעים טרנספורמציה דיגיטלית כדי לשפר את יכולת התחרות שלהם. בזמנים כלכליים מאתגרים, יעילות תפעולית ואופטימיזציה של עלויות עשויות גם להיות מטרות חשובות של הטרנספורמציה.
יוזמת טרנספורמציה דיגיטלית יכולה להיות רחבה בהיקף ולדרוש בחינה והמצאה מחדש של כל ההיבטים של ארגון, החל משרשראות אספקה וזרימות עבודה, ועד מערך המיומנויות של העובדים ומבני ארגוניים, אינטראקציות עם הלקוחות והצעת הערך לבעלי העניין.
… יש כמובן מאות מאמרים נוספים שמגדירים את המושג "טרנספורמציה דיגיטלית", אך כפי שניתן לראות, שניים או שלושה נושאים מרכזיים חוזרים על עצמם. טרנספורמציה דיגיטלית היא:
- המצאת המודל העסקי, המבנה הארגוני, תהליכים, מוצרים ושירותים מחדש
- חשיבה מחדש על מערכות היחסים עם לקוחות, עובדים ושותפים … למעשה כל שרשרת הערך
- זו הסיבה שמדובר יותר בשינוי תרבותי מאשר בשינוי טכנולוגי
ולכן, היא חייבת להיות מונהגת על ידי צוות ההנהלה