לפני כ-12 שנים עבדתי באגף פיתוח עסקי ואסטרטגיה בלאומי קארד (היום -MAX), ובאופן טבעי הייתי עמוק בתוך עולם כרטיסי האשראי. באותה התקופה היתה חברת פינטק בשם ״Coin״ שהציעה פתרון מעניין:
למי שמחזיק/ה יותר מכרטיס אשראי אחד, בנוסף לכרטיסי מועדון למיניהם ולא רוצה להיסחב עם כולם בארנק, אז המוצר של Coin, גאדג'ט נטען דמוי כרטיס אשראי, אפשר לטעון אליו את כל הכרטיסים ואז להשתמש בו (פיזית) במסופים השונים, כשהמשתמש היה צריך לבחור את הכרטיס הרצוי בעזרת לחצנים פיזיים קטנים ותצוגת שם הכרטיס על המסך הקטן.
הבעיות: הגאדג'ט עבד על סוללה, ללא אפשרות להטעין (כן, שמעתם טוב), הוא לא בחר לבד את סוג הכרטיס שהכי כדאי לי להשתמש בו, וזה היה הרבה לפני אפל/גול פיי אז בכל מקרה לא היה לו סיכוי.
שילמתי 50$ עבור המוצר, שלא הגיע אלי עד לרגע זה. החברה נסגרה בסופו של דבר מחוסר עניין לציבור.
פאסט פורוורד ל-2022, וחברת פינטק חדשה שנקראת kudos משיקה מוצר חדש: תוסף לכרום שמאפשר לכלי מבוסס AI להבין וללמוד את דפוסי הקניות שלנו, לטעון אליו את פרטי הכרטיסים (הכל אולטרה מאובטח), ולתת לו לבחור עבורנו את הכרטיס שיעניק את מקסימום ההטבות באותה הרכישה. במילים אחרות: הטכנולוגיה עובדת עבורי ולא להיפך.
המוצר קודם כל שואל אותנו סדרת שאלות כדי להבין את ההעדפות הצרכניות שלנו, הוא לומד את הדאטה מתוך עסקאות חדשות ועם הזמן יודע להתאים את הכרטיס הנכון לעסקה/בית העסק הרלוונטיים כדי למקסם את ההטבות שניתן לקבל.
מה אפשר ללמוד מזה?
1. לא לקנות גאדג'טים דור 1 ניסיוניים…
2. כל עבודה על מוצר חדש חייבת לצאת מהשאלה: על איזה צורך וכאב המוצר בדיוק עונה? המוצר הראשון חשב שהוא פותר כאב, למרות שלהוציא כרטיס אשראי פיזי מהארנק לא מהווה כאב אמיתי, ומצד שני מקסום הטבות עבורי באופן אוטומטי, לגמרי מייצר ערך
3. יישום תפיסת הקו-פיילוט: בהיבט של אינטליגנציה מלאכותית, זו דוגמה למסלול החדש והמרתק שהעולם יצא אליו: אוטומציה אמיתית, מדויקת ומותאמת עבורנו, כדי שלא נצטרך להטריד את עצמנו בפרטים הלא חשובים, ובכל מקרה הבחירה היא שלנו