קטגוריות
AI Design Storytelling מודלים עסקיים

מה אפשר ו*צריך* ללמוד מהכישלון המפואר של חברת Human?

זהו שיעור חשוב, שכדאי גם להתעמק וללמוד אותו, בטח עבור כל מי שעוסק בייזום, פיתוח ושיווק של מוצרים חדשים: זה בסדר לטעות, זה לגמרי הגיוני להתחיל מ״כיתה א'״ ולהבטיח גרסאות עתידיות שילמדו את מה שקורה וישפרו את המוצר, אבל – להבטיח משהו שלמעשה לא קיים, עם מודל עסקי שלא מחובר למציאות, מעטפת שיווקית טובה אבל כאמור מנותקת מהצעת הערך הבסיסית של המוצר המבטיח, לעולם הטכנולוגי, ללקוחות, לבמקרים – אין טיפת סלחנות ואמפתיה לכל זה

בלומברג מדווחת שהחברה מחפשת קונים, לפי שווי הזוי ומנותק מהמציאות של בין 750 מיליון דולר- מיליארד דולר. החברה שפיתחה ברעש גדול מכשיר טכנולוגי המשולב AI, מתלבש כמו סיכה על דש החולצה ויודע לקלוט מידע מהסביבה (קול, צילום, הקלטה) ולספק מידע בחזרה, בין היתר ע״י מקרן מיוחד שמקרין על כף היד ויודע גם להגיב לתנועות הידיים.

זה נשמע כמעט טוב מידי כדי להיות אמיתי. היזמים, יוצאי אפל בעצמם, נראו מאוד בטוחים בשלבי הצגת המוצר (טרום ההשקה הרשמית), כשהם מבינים שמדובר במוצר שהוא חלק מזרם ניסיוני – גל חדש של מוצרי טכנולוגיה שאולי, אולי, יוכלו להחליף את הסמארטפון שלנו. אבל….

הביקורות הקטלניות אחרי ההשקה, ובמיוחד זו של מבקר הטכנולוגיה המפורסם ביותר בעולם: Marques Brownlee, היתה זו שנעלה את הסיפור של החברה. הפופולריות שלו, שנבנתה לאורך שנים רבות (אני ממש זוכר את סקירות המוצר שהוא עשה בעצמו מחדר האוניברסיטה שלו), המבוססת על ביקורת אוביקטיבית וסופר מקצועית, מחקה כל סיכוי שלהם להצליח, ולא בכדי.

עזבו את העובדה שאכן מדובר במוצר אחד מתוך קטגוריה חדשה של מוצרי טכנולוגיה המשלבים חומרה ותוכנה מבוססת AI, ההיסטוריה הטכנולוגית עמוסה במוצרים עם אספירציות מטורפות שאף אחד לא זוכר, אבל פה מדובר ביוהרה שכבר מזלזלת באינטליגנציה של הלקוחות והמשתמשים.

זהו שיעור חשוב, שכדאי גם להתעמק וללמוד אותו, בטח עבור כל מי שעוסק בייזום, פיתוח ושיווק של מוצרים חדשים: זה בסדר לטעות, זה לגמרי הגיוני להתחיל מ״כיתה א'״ ולהבטיח גרסאות עתידיות שילמדו את מה שקורה וישפרו את המוצר, אבל – להבטיח משהו שלמעשה לא קיים, עם מודל עסקי שלא מחובר למציאות, מעטפת שיווקית טובה אבל כאמור מנותקת מהצעת הערך הבסיסית של המוצר המבטיח, לעולם הטכנולוגי, ללקוחות, לבמקרים – אין טיפת סלחנות ואמפתיה לכל זה.

לסיכום: כל צוות, מחלקה וחברה שעוסקים בפיתוח מוצרים חדשים (הגדרתי כ-99% מכן.ם לדעתי…) פשוט חייבים להכיר את הסיפור הזה ולהפיק לקחים: זה לא מספיק לארגן רשימות של פרויקטים, מוצרים ותכנית עבודה שנתית, זה ממש לא מספיק לאפיין מוצר לפי מה ש*אתן.ם* מאמינים שקהל היעד הרלוונטי ירצה ומתעניין בו, זה לא מספיק לעשות סדנאות ולהגיד ״הנה עשינו תהליך״….וזה בטח שלא מספיק לצאת בהודעות יח״צ נפוחות מחשיבות עצמית ובקמפיינים מצחיקים, במיוחד עם ההומור והיצירתיות השיווקית רק מכפים בפועל על מוצר לא אפוי….

המונח: ״כשהצמיג פוגש את הכביש״, מתאר נקודה קריטית (באנלוגיה שלנו, השקה רשמית של מוצר). אין הזדמנות שניה לרושם ראשוני, ובטח שאסור לזלזל באינטליגנציה של הלקוחות, הם לעולם לא יסלחו לכם. תהליך האפיון, תכנון, עיצוב פיתוח ובדיקה של מוצרים חדשים חייבים להיות כנים קודם כל עם עצמכם: מה המוצר כן יודע לעשות ומה הוא לא, ומה יבוא בהמשך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *