אתם מתעוררים בבוקר, היד מושטת אל עבר הטלפון עוד לפני ששתיתם קפה. אתם עוברים על הפיד שלכם באינסטגרם, קוראים הודעה מקולגה לעבודה שנשלחה בוואטסאפ בלילה אחרי שכבר נרדמתם, ואתם מחייכים בעקבות תגובה משעשעת שמישהו כתב על התמונה שלכם בפייסבוק מגיל 21, כי כולם עושים את זה השבוע….
השבוע לפני 20 שנה, השתנה ולמעשה עוצב מחדש האופן שבו כולנו צורכים את האינטרנט, וזה בעצם אומר האופן שבו אנחנו צורכים מידע, מתקשרים עם אחרים, מבטאים את עצמנו כלפי העולם ועוד. אני ממש זוכר את היום שבו קיבלתי את ההזמנה הראשונה ממכר להצטרף לפייסבוק, בימים שבהם קפה דה-מארקר היה ה-דבר. מישהו זוכר את זה?
אני גם זוכר היטב את הפעם ההיא שהייתי צריך לבטל פגישה, אבל לא היה לי את המספר אז שלחתי הודעה עם התנצלות דרך מסנג'ר, בתקווה שההודעה תגיע, ובזמן, והיא אכן הגיעה בזמן. באותו הרגע הבנתי שיש לפייסבוק כוח.
נכון ל-2022, 40% מאוכלוסיית העולם מחוברת לפייסבוק, יותר מ-2 מיליארד אנשים בכל יום, מספר אסטרונומי למרות הירידה בכוחה בשנים האחרונות (ובלי קשר, דוחות כספיים פנומנליים ברבעון האחרון, אבל זה נושא לפוסט אחר).
פייסבוק נולדה לתוך עולם שכבר ידע מה זה רשתות חברתיות, פרופילים אישיים ותוכן גולשים. אנשים כבר פרסמו תגובות על תוכן שקראו, שיתפו תמונות וצ'וטטו בחדרי שיחה. אבל פייסבוק עשתה משהו אחר, היא יצרה את כיכר העיר החדשה, בתקופה שבה היו מעט מאוד אנשים בכיכר (באופן יחסי), וצמא מאוד גדול לתוכן, לביטוי עצמי ולקהילתיות מסוג חדש.
המצאת כפתור הלייק, היכולת לשלב עם שורת קוד את כפתור השיתוף בעמודי תוכן ובאתרים חיצוניים, היכולת לתייג אחרים בתמונות, וכמובן: השקת הניוזפיד ב-2006 (אתם מאמינים?! הוא לא היה פה תמיד), מושג שלא רק שהפכך את פייסבוק למקום שלא רק אנשים רוצים להיות ולקחת חלק בשיחה, אבל גם מותגים, ייצרה עולם מושגים ונורמות חדש שעל בסיסו קמו לא מעט פלטפורמות אחרות.
אפשר לדבר על פייסבוק בלי סוף, ועוד לא גירדתי את הצדדים הפחות חיוביים, ויש המון כמובן. כן מצאתי לנכון לציין את האירוע, כי בכל זאת יש לו מקום של כבוד בהיכל התהילה של האינטרנט. ואני בטוח שלכל אחת ואחד יש לפחות סיפור עם חוויה אישית שקשורים לפייסבוק…וכן, יש גם לא מעט כאלו שמעולם לא התחברו.