קטגוריות
Storytelling אסטרטגיה השראה מודלים עסקיים עתיד

יעד טקטי/יעד אסטרטגי- מה ההבדל?

אני כותב ומשתף לא מעט לגבי המשמעות האמיתית של המילה ״אסטרטגיה״. אני מנסה להבין מה ה-אני מאמין לגבי המושג הזה.

כשמנסים לחבר אותה ליעדים פרקטיים, קל לחשוב שבסופו של יום מדובר על אותם היעדים אצל כולם:

🎯להגדיל מכירות, צמיחה והתרחבות, גיוס עוד לקוחות…לא? זה נשמע כל כך טריוואלי עד שנדמה שלא צריך בגלל להגדיר מטרות ברורות, אפשר ״לקפוץ״ ישירות ליישום: להפוך את העסק לגרסה הפעילה, הרווחית, הגדולה ביותר שניתן.

🧐 אבל, כשחושבים על זה יותר לעומק, ליעדים ולמטרות יש השפעה עצומה על גיבוש והגדרת האסטרטגיה שלנו. יעדים נכונים יכולים ממש לעצב אותה, להפוך למנוע שדוחף קדימה, ולהיפך- יעדים פחות טובים יכולים לעשות נזק.

💡 הבוקר אני רוצה להתייחס בקצרה להבדל בין: יעד אסטרטגי, לבין יעד טקטי.

יעד טקטי: הפתרון ידוע, מאוד ספציפי, לעשות יותר ממה שכבר עושים.
יעד אסטרטגי: הפתרון אינו ידוע, הוא הוליסטי, ולרוב משיגים אותו כשעושים דברים אחרת.

🤣 לדוגמה: יעד של להוריד 10 ק״ג, ויעד של להפוך לכוכב קולנוע.

🎯 ביעד הראשון (הרזיה), לא רק שהפתרון ידוע: לאכול פחות ובריא יותר, לעשות ספורט, לשתות הרבה מים…אבל הוא גם מצריך לעשות יותר ממה שכבר עשינו. מוכר, ידוע, ספציפי.

🎯 לגבי היעד השני (להפוך לכוכב קולנוע), הדרך לא ברורה או ידועה, בהגדרה צריך לפעול בדרך שונה לחלוטין, והפתרון יהיה הוליסטי וישפיע על כל אספקט בחיים כדי להשיג את היעד. לא מוכר, שונה, הוליסטי.

🔬 כשמשליכים את האבחנה הזו לפעילות עסקית, קל להבין את ההשפעה השונה בין יעדים טקטיים לאסטרטגיים על האסטרטגיה הכללית, ובטח על הרצון/יכולת ליישם אותה.

לדעתי נכון להגיד שיעדים אסטרטגיים מעניינים יותר, מעוררים יותר יצירתיות ומוטיבציה, אצלנו ואצל הצוותים שלנו, וזה לא אומר שיעדים טקטיים לא חשובים או מעניינים. רק צריך להבין את ההבגל בין השניים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *