קטגוריות
Design אסטרטגיה דיגיטל השראה פינטק רוצים שינוי?

שיטת ה-AAA של שופיפיי

נחשפתי למשהו די מעניין שרציתי לשתף גם פה: מדובר בחברה שאימצה שיטה שונה בחלוקת האחריות הצוותית בפיתוח מוצרים חדשים:

מדובר ב-Shopify, ענקית המסחר המקוון, שצוות הפרודקט שלה אימץ שיטה שנקראת: AAA framework. איך השיטה עובדת?

כל חבר/ה בצוות מקבל/ת אחריות באחת מתוך 3 אזורים:

  1. אסטרטגיה מוצרית (Aming): הכוונה מלמעלה לגבי אסטרטגיית המוצר ולאן הוא אמור להגיע.
  2. צוות ה-Assembling: אחראים על גיבוש הצוות והמשאבים הנדרשים כדי לבצע את המשימה והמעקב אחר ההתקדמות כדי שהמשימה תתבצע בצד הטוב ביותר
  3. הצד המבצע (Achieving): מדובר בצוות ה״תכלס״, אחראים על הביצוע בפועל של המשימות, במעקב אחר ההתקדמות ובקיצור: getting shit done (GSD)

רוב הארגונים מסתכלים על חלוקת האחריות דרך משקפיים ״מסורתיים״ המבוססים על היררכיה וחלוקת תפקידים לפי רקע מקצועי ובכירות. ככל שאת/ה בכיר/ה יותר, אתה פחות לוקח חלק ב-Assembling וב-Achieving ובהגדרה יותר בצד של ה-Aming.

מודל ה- AAA של שופיפיי

אבל, מי אמר שחלוקת האחריות והביצוע צריכה להתבצע לפי הדרג הארגוני? אם למישהי מהצד העיצובי יש חזון אסטרטגי מגובש יותר לגבי לאן לקחת את המוצר, למה שהיא לא תהיה בצד של ה-Aming ואנשים בכירים יותר היררכית שדווקא פרודוקטיביים יותר בצד הביצועי יעשו בדיוק את זה?

מה שחשוב לזכור הוא, שלא מדובר על חלוקת אחריות קבועה, זה משתנה פר פרויקט/משימה/מוצר, מה שבסופו של דבר מחזק את הצוות בהיבט הרחב וארוך הטווח כי כולם מתנסים בסופו של דבר בתפקידים האחרים, מה שמגביל את המקצועיות, שיתוף הפעולה הצוותי וגם רמת האמפתיה ההדדית בין הצדדים.

שיטת ה- AAA framework לחלוטין לא מתאימה ואפילו לא מתאפשרת בכל ארגון. אבל, הרעיון עצמו מתבסס על תפיסה מעניינת, של שבירת מוסכמות מסורתיות ואימוץ שיטות יצירתיות יותר להתמודד עם אתגרים עסקיים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *