קטגוריות
DATA אמזון דיגיטל השראה וואלמרט חווית לקוח מודלים עסקיים צרכנות קמעונאות

החוויה האישית שלי עם העגלות החכמות של שופרסל

כתבתי לא מזמן על החוויה שלי בביקור בסניף של רשת "אושר עד", ועל התסכול הרב שחוויתי בניסיון לצלוח את מסע הקניות שלי בעזרת העזרים הדיגיטליים שהרשת מציאה. הסיכום המלא פה.

כיוון שאני תמיד מחפש להתנסות בטכנולוגיות חדשות, בעיקר כאלו שמשפיעות ומעצבות את חוויית לקוח, נסעתי במיוחד לסניף של שופרסל שלי בגלילות, במטרה להתנסות בעצמי בשירות העגלה החכמה שהיא השיקה, על בסיס השקעה בטכנולוגיה של חברת Shopic הישראלית, שהודיעה לאחרונה על השלמת סבב גיוס B בהיקף של 35 מיליון דולר. מי שהובילה את סבב הגיוס היא קרן ההשקעות של קוואלקום, Qualcomm Ventures, ובסבב השתתפו גם Vintage Investment, כלל ביטוח, IBI Tech Funds, Tal Ventures, Claridge Israel וגם שופרסל.

התקשורת ומדורי הטכנולוגיה כתבו על המהלך לא מעט (גיקטיים, וואלה!, כלכליסט) אבל כאמור, העדפתי להתנסות בעצמי ולשתף בתובנות האישיות שלי.

נתחיל מהסוף: החוויה מעניינת, הטכנולוגיה מרשימה, אבל אני לא בטוח כמה היא עדיפה על שירות הקופות העצמאיות, ואני אסביר בהמשך מדוע.

בכניסה לסניף יש אזור ייעודי וממותג שכולל מסכי הסבר וסוג של מדפים עליהם מונחים ומחוברים המכשירים החכמים, שחשוב להדגיש – לא מדובר בקופות חכמות (התשלום בפועל נעשה בסוף בעמדת תשלום ייעודית), אלא משמשים יותר כסורקי מוצרים, ניהול רשימת הקניות וריכוז העלות הסופית כהכנה לתשלום).

לקוחות שהם חברי מועדון שופרסל נהנים מתהליך קצר יותר, אני לא חבר מועדון ועדיין התהליך היה מהיר וקצר: הקלדתי את מספר הזהות שלי בעמדה המצולמת מעלה, ואז המסך הפנה אותי למדף הספציפי שבו נמצא המכשיר (שצבעו מהבהב תוך כדי במטרה לסייע לי למצוא אותו):

לאחר שחרור המכשיר והצבתו על העגלה (ממש פשוט, לא מצריך הבנה טכנולוגית או טכנית כלשהי..), מופיעים הסברים על גבי המסך של המכשיר לגבי איך סורקים מוצרים וסדר הפעולות הנדרש. כן חשוב לציין שהמכשיר כולל שתי מצלמות בחזית (הפונה לתוכן העגלה), הן מצלמות את השימוש כולו לרבות איזה מוצרים מונחים בפועל בתוך העגלה.

אהבתי את הניואנס הזה, שמכוון את המשתמש בדיוק למקום שבו נמצא הסורק כיוון שזה הפיצ'ר המרכזי בעת תהליך איסוף המוצרים, קל מאוד שלא לשים לב למיקום שלו ו לכן ההסבר בשבל הזה מאוד חשוב להמשך.

וזהו! יצאתי לדרך.

אז הסתובבתי ברחבי הסופר, התחנה הראשונה היתה אזור הירקות והפירות. לרוב מדובר בשלב מאתגר יותר מכל הבחינות (גם להסביר ללקוח ומצידו גם להבין ולהסתדר עם הטכנולוגיה והשלבים השונים, לא שמדובר במדע טיפים ועדיין).

אז אספתי את הירקות והפירות, הנחתי בתוך שקיות (בפעם הבאה אגיע עם השקיות הרב פעמיות שלי – יכול להשפיע דרמטית על החוויה פה, אסביר בהמשך למה), ואז ניגשתי למשקלים הדיגיטליים במטרה לשקול ולהוציא מדבקת מחיר.

ופה הטכנולוגיה הפתיעה אותי לטובה! להבדיל מסופרים אחרים, פה מספיק שהנחתי את הלימונים על המשקל (בתוך השקית כמובן), והמצלמה החכמה שמחוברת למשקל זיהתה תוך שניה שמדובר בלימונים (ולא בננות למשל), כך שלא הייתי צריך להקליד ידנית או לחפש בממשק את הפריט הרלוונטי. הזיהוי האולטרה מהיר הזה פעל בכל שקילה שביצעתי בביקור הזה. שאפו!

אחרי אישור הפריט, יוצאת המדבקה של המחיר אותה הדבקתי על השקית, סרקתי את הברקוד בעזרת הסורק שעל המכשיר והנחתי בעגלה.

הפריט התווסף לרשימת הקניות הדיגיטלית שהוצגה על גבי הצג של המכשיר, ומה שאהבתי בהיבט הזה הוא המידע הצרכנית שהוצג לי: רשימת המוצרים כמובן, אבל גם אפשרות לקרוא לעזרה (שימו לב לתפריט בצד ימין), לחפש קופונים ומבצעים, ושימו לב לשורת ה"מבצע" שהופיעה וכמובן שמותאמת דינאמית בהתאם לסל המוצרים שהלקוח מרכיב. כאמור מי שחבר מועדון יכול ליהנות פה משילוב עם היסטוריית הקניה שלו וכך גם לקבל המלצות והצעות אישיות. שאפו!

זאת ועוד, להבדיל מקניה רגילה (איסוף המוצרים והגעה לקופה ו/או איסוף עצמי והגעה לקופה עצמאית), היתרון פה הוא שאני מקבל תזכורת לגבי מבצעים או הנחת כמות בזמן אמת כשאני נמצא מול המוצרים הספציפיים. זאת נקודה חשובה כי באלטרנטיבות, סבירות נמוכה שאחזור לקחת פריט נוסף כשאני כבר נמצא בקופה….

ועכשיו – שלב סיום הקניה והתשלום!

כדי לסיים את הקניה, מגיעים לאזור הנ"ל (לא אזור הקופות העצמאיות! וראיתי כמה לקוחות שחשבו שכן, נקודה לשיפור ברמת ההסבר ללקוחות בסניף). המתינה שם גברת שתפקידה לענות על שאלות ולסייע בתפעול הטכני.

הקופה נראית די דומה לקופות העצמאיות, קיים משקל למי שלא שקל קודם לכן (נקודה סופר חשובה! ולהבדיל מהתהליך באושר עד, שם אם לא סרקתי והוצאתי מדבקה בזמן, הייתי נאלץ לוותר על התור ולחזור לאזור הירקות והפירות…). במילים אחרות, שופרסל חשבו פה על כאב צרכני אפשרי (והגיוני!) שבו הלקוח לא שקל והוציא מדבקה, ומציאים פתרון מעולה.

המסך על המכשיר מסכם את סכום הקניה, ואז יש שתי חלופות: להשתמש ב"אקדח סורק" שנמצא בקופה או להקליד בה את הקוד היוניקי. בכל מקרה שתי החלופות מסנכרנות את הקופה, מוודאת את הסכום הסופי:

אני בחרתי לסרוק את הקוד בעזרת הסורק הידני:

ביצאתי את התשלום בקופה עם כרטיס האשראי…

המסך שעל המכשיר מאשר את העסקה וגם משחרר את החיבור לעגלה, כך שיכולתי להחזיר אותו לעמדה שבקופה (לא הייתי צריך לשוטט חזרה לכניסה לסניף).

סיכום, תובנות והשוואות:

1. כפי שציינתי בפתיח, מדובר בחוויה מאוד נוחה, פשוטה וזורמת

2. הטכנולוגיה עובדת מצוין, סריקת המוצרים הפתיעה מאוד וגם ברמת זמן התגובה: עובד מצוין

3. אהבתי מאוד את הוספת המשקל במעמד הקופה כדי לחסוך טרטור למי שלא עשה זאת קודם לכן, וכאמור אהבתי את ההצעות הצרכניות בזמן אמת על גבי המסך כשאני נמצא בדיוק מול מדף המוצרים הרלוונטיים

4. בכל זאת: כשאני מבקר בסופר, אני תמיד מעדיף לעבור בקופות העצמאיות. נוח לי לארוז את המוצרים בשקיות לפי הסדר שלי ולצאת. במקרה של שופרסל והשימוש במכשיר החכם, הבנתי שלמעשה מדובר בשינוי סדר הפעולות.

בקופות חכמות אני מגיע עם העגלה והמוצרים, סורק, אורז ומשלם. במקרה הנ"ל אני אוסף את המוצרים, סורק תוך כדי, מגיע לקופה ומשלם. אבל! עדיין אני צריך לארוז את המוצרים, וזו הנקודה הפחות חיובית לפחות בחוויה האישית שלי. כי אחרי ששילמתי, לקחתי שקיות ועמדתי בעמדה שהמתינה שם וארזתי את המוצרים. לא נורא, אבל שוב, מדובר בסוף בשינוי סדר הפעולות בהשוואה לקופה עצמית.

ופה אני חוזר למה שרמזתי קודם: אם מגיעים מראש עם שקיות רב פעמיות, או שבמקרה אורזים לתוך השקיות את המוצרים אחרי הסריקה במכשיר, זה יכול לחסוך המון זמן אחרי. זה כבר שיקול שלכן.ם….

אגב, כדי להפוך את החוויה לעוד יותר עצמאית, אפשרות תשלום ישירות מתוך המכשיר שעל העגלה,
היתה מייתרת את המעבר בקופה בסוף, כך שכל עגלה הופכת גם לקופה ולא רק למכשיר סריקת מוצרים. כמובן שלא מדובר באתגר טכנולוגי, אלא יותר אתגר עסקי וניהולי עם סיכונים ברורים המקופלים בתוכו.



עוד לא נרשמת לברודקאסט שלי בוואטסאפ?


בכל בוקר, בימים ראשון – חמישי אני משתף עם אלפי מנויות ומנויים ב"ביס" תוכן והשראה. במה ה"ביסים" עוסקים? אני אוהב לשתף במגמות, דוגמאות למהלכים שיווקיים ויצירתיים מהארץ ומהעולם, השראה דיגיטלית ויצירתית, דוגמאות למודלים עסקיים חדשים ועוד ועוד!

אז, כל מי שרוצה להיות עם הדופק לגבי מה חדש, לאיזה מגמות כדאי לשים לב ובעיקר לקבל השראה – הצטרפו עכשיו!

 להצטרפות לברודקאסט היומי בוואטסאפ

 להצטרפות לברודקאסט היומי שלי בטלגרם


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *