קטגוריות
DATA Design Storytelling אסטרטגיה השראה חווית לקוח מודלים עסקיים עבודה 3.0 עתיד רוצים שינוי?

שאלות שמאתגרות הנחות: יצירתיות וניהול בתקופות משבר

אתמול בערב הצטרפתי לוובינר קצר וקולע עם לא אחר מאשר טים בראון, יו״ר ומייסד משותף של IDEO. למי שלא מכיר, מדובר באחת מחברות העיצוב האסטרטגי המובילות בעולם, חברה שעובדת עם מותגי על בינלאומיים ובעברה גם עבדה ישירות עם סטיב ג'ובס בכבודו ובעצמו. 

נושא הוובינר היה: ״ניהול (הנהגה) יצירתית בתקופת משבר״. הנרטיב המרכזי: בזמן משבר או אי וודאות, אין מתכון אחד ספציפי כדי לשרוד ובטח שלא כדי לרתום את התקופה כדי לצמוח. בדיוק בגלל זה טים בראון מאמין שהמפתח נמצא באימוץ חשיבה יצירתית, בתהליכי חשיבה קריאייטיבית, ובעיקר בלשאול את השאלות הנכונות. 

*הרקע:*
בתקופת אי וודאות, משבר ומחסור, ארגונים חייבים להבין שהם נמצאים במציאות חדשה, מציאות שמחייבת לשאול את השאלות הנכונות, לאתגר את החשיבה ובעיקר להתנתק מהמסורתי, מהידוע, ולהתמקד בשאלות שקשורות למציאות חדשה לחלוטין. קל לכתוב, קשה להבין וליישם….

*האתגר:*

כדי לאפשר חשיבה יצירתית, מאתגרת ושוברת מוסכמות חייבים מנהיגות חזקה מגובשת ויצירתית בעצמה! כזו שמבינה שצריך להשקיע בחשיבה אחרת וגם מעודדת אותה בפועל (ז"א מצגות בחדרי ישיבות לא יספיקו ובטח שלא יקדמו את הארגון). מנהיגות חזקה בארגון דומה למסילת ברזל שמראה את הדרך, אבל כשהיא נעלמת בערפל אז הדרך נעלמת לכלל הארגון, אין מיקוד וזה כמובן עושה ההפך מחשיבה קדימה, עידוד יצירתיות בטח בזמני משבר ואי וודאות.

כשיש פחות שפע, פחות אפשרויות, מחסור העולם הופך לתחרותי הרבה יותר, וכשזה קורה, היצירתיות האמיתית יוצאת וארגונים שתומכים בזה – צומחים. ההיסטוריה מלאה בדוגמאות כאלו, שלל מותגים וארגוני ענק שנוצרו בזמני משבר, תקופות של חוסר.

ברוב הארגונים חושבים שההנהלה יודעת הכל: כל הרעיונות הגדולים והחשובים יגיעו מהם, הם מחזיקים בכל התשובות ובהגדרה הם חייבים להיות יצירתיים. אבל בפועל זה לא כך. הנהלה לא צריכה להיות יצירתית בעצמה, אלא בעיקר דבר אחד חשוב: לשאול את השאלות הנכונות, וזו היצירתיות האמיתית הצפויה מצד ההנהלה. זה אומר להציב את עצמך במקום שמעולם לא היית בו, לאמץ נקודות מבט חדשות שמעולם לא התבוננת דרכן, כי מהמקום החדש הזה יכולים לבוא רעיונות ובעיקר הזדמנויות חדשות.

טים בראון מספק אנלוגיה ל-3 בעלי תפקיד בהיבט של הנהלות-רעיונות-יצירתיות:

  1. ה"אקספלורר": זה שנמצא על אי בודד או יבשה חדשה, כזו שמעולם לא ביקר בא. הוא מרים את המשקפת ושואל את עצמו: "מה נמצא שם מעבר לאופק?". זה לא אומר שהוא עצמו צריך גם לצאת ולהביא את התשובות (פה משתלב המבנה הארגוני והצוותים הרלוונטיים כמובן, אבל בצד הניהולי, מצופה ממנו לשאול ולחשוב מעבר לאופק.
  2. "הגנן": אז שאלנו את השאלות (החדשות), סימנו יעדים (לא של תכניות העבודה, אלא של האסטרטגיה), עכשיו צריך לייצר את התשתית שתוציא לפועל, זה אומר קודם לצאת ולבדוק את השטח, להגיע למקומות החדשים והלא מוכרים, להתנסות, לטעות, לבחון, לשלב, לערבב חדש עם הישן וכו'. צריך לייצר את כל התנאים הטובים ביותר כדי שהכל יצמח ויפרח (=לאפשר חשיבה יצירתית מקורית וחדשה).
  3. "המאמן": הוא בא מהשטח ומכיר אותו היטב. גם את הכאבים הצרכים והתנאים של האנשים בשטח. להבדיל מהאקספלורר, הוא גם מפשיל שרוולים ו"מתלכלך" עם כולם. הוא מעודד אותם, מעניק רוח גבית, מייעץ ומחדיר מוטיבציה, הוא מחזק את מה שמצריך חיזוק ודוחף את מה שעובד טוב ורץ קדימה. שימו לב! זה לא אומר שיש לו את התשובות אבל הוא מאמן את הצוות להשיג את התוצאות הטובות ביותר בתנאים הקיימים.

פה נשאלת שאלה חשובה: האם זה אומר שההנהלה/מנהל/ת צריכים להיות שלושת התפקידים יחד? התשובה היא: לא. אבל! ופה האבל החשוב ביותר: המנהלים חייבים להכיר את עצמם ולדעת לאיזה סוג הם משתייכים, ולחזק את עצמם, את המנהלים תחתיהם וכמובן את הארגון כולו באנשים שהם אחד או יותר מהשלושה.

על הקשר בין יכולת האזנה לבין לשאול את השאלות הנכונות:
בראון מאמין שהיכולת לשאול את השאלות הנכונות, מהסוג שמאתגרות את הקיים, את הסטאטוס קוו, את הנחות היסוד שמפעילות את הפעילות (מבלי לדעת האם אותו היסוד רלוונטי לתנאים הקיימים והעתידיים), היא יכולת על.

מדוע? כי שאלה אחת טובה פותחת צוהר לעולם חדש ולא מוכר. היא מובילה לסדרת שאלות המשך וכך הלאה. הדוגמה הרלוונטית ביותר בהיבט הזה הוא פיתוח מוצרים ושירותים חדשים. אף אחד לא יכול באמת לדעת האם הלקוחות יאמצו את המוצר החדש. יש שלל הנחות יסוד קיימות, אבל מה שיכול לשפר את הסיכויים הוא – האזנה ולשאול את השאלות הנכונות, כאלו שיובילו גם לתובנות רלוונטיות ואפקטיביות יותר. בוובינר בראון ציין שהוא עצמו דואג לעבות את מקורות התוכן והידע שלו כל הזמן. ככל שהמקורות הללו מגוונים ושונים יותר האחד מהשני, כך הוא נפתח לעולמות חדשים, לשאלות חדשות ולתובנות מגוונות יותר שיכולות לסייע לו באתגרים האישיים והעסקיים, שלו, של IDEO ושל הלקוחות שלה.

לסיכום: "כשאתה מתנתק מכל מה שאתה מכיר, אתה מתחיל לשאול שאלות מסוג חדש לגמרי…שאלות שמאתגרות הנחות".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *