קטגוריות
אמזון אפל דיגיטל חווית לקוח מודלים עסקיים קמעונאות

אלקסה איבדה את הקול

לפני כמה שנים בודדות השיח סביב המהפכה הטכנולוגית-צרכנית סביב העוזרות הקוליות. אלקסה של אמזון וסירי של אפל הובילו את השיח, כשאמזון בעיקר הובילה את השוק על ידי הצגת מגוון רחב של יישומים אפשריים. יותר מזה, אמזון הגדילה לעשות כשנקטה בגישת ה״גן הפתוח״ עם אלקסה, ואפשרה ליצרני צד שלישי להטמיע את אלקסה במוצרים שלהם, כדי להגדיל את השימוש בה גם במוצרים שאינם של אמזון (יצרני רכב, רמקולים ועוד).

אבל, ממש בשבוע שעבר פורסמה הידיעה על הפיטורים של כ-k10 מעובדי אמזון, ביניהם מסתבר לא מעט מהיחידה העסקית שאחראית על אלקסה. מה שנחשב כפרויקט/מוצר ה״בייבי״ של בזוס עצמו, הפסידה רק ברבעון הראשון של השנה כ-3 מיליארד דולר בהשקעות פיתוח (ומדברים על כ-10 מיליארד דולר סה״כ השנה בלבד). אם לוקחים בחשבון שאלקסה היא כבר בת 10, מבינים את גודל ההשקעה המצטברת…

האם זה סימן להמשך? האם זה אומר ששוק העוזרות הקוליות הוא רעיון יפה אבל כזה שלא הצליח להתחבר לחיי היום יום (מעבר לפקודות הקראת השעה וניגון מוסיקה?), וכמובן שאי היכולת לייצר מוניטיזציה סביב אלקסה היא בסבירות גבוהה הסיבה המרכזית למצב.

אני זוכר שלפני כ-5 שנים קיבלתי מכשיר אקו של אמזון, מהר מאוד חיברתי אותו בבית והתרגשתי לקראת השימוש בו. אבל, כמו רבים אחרים מהר מאוד הבנתי שבתכלס, אין לי יותר מידי מה לעשות עם זה….אחרי זה עם ה-Apple iPod השימוש היחידי היה לבקש מסירי לנגן מוסיקה ולהעביר שירים (אגב, כן שימושי בזמן בישול כשהידיים מלוכלכות באוכל).

לסיכום: יכול להיות שמדובר בטכנולוגיה שהקדימה את זמנה לא בהיבט הטכנולוגי אלא בהיבט הצרכני. אני באופן אישי כן מאמין שעוד נפגוש את העוזרות הקוליות בשימושים פרקטיים ומגוונים יותר בעתיד.

לסקירה המלאה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *