קטגוריות
דיגיטל השראה מודלים עסקיים עתיד רוצים שינוי?

טרנספורמציה עסקית בדיגיטל

לא, אני לא מדבר על דיגיטל. אני מתכווון למהפיכה שהביאה איתה טכנולוגיה אחרת- החשמל!

כששואלים כיום האם הארגון הוא Digital ready, פעם שאלו האם הארגון הוא Electricity ready, ותפקיד ה-CEO היה קצת אחר: ה-Chief electricity officer.

התפקיד סימל שינוי עסקי דרמטי שהתבסס על טכנולוגיה חדשה שהציגה שלל הזדמנויות חדשות שלא היו קיימית לפני. אך ככל שחלפו העשורים החשמל הפך לכל כך מושרש בעולם המתועש עד כדי כך שכבר לא היה צורך בתפקיד ייעודי שינהל אותו. אבל, מצד שני לא כל הארגונים נולדו שווים כשמדובר בזיהוי ואימוץ מהפכות טכנולוגיות. כולנו מכירים את הדוגמאות של בלוקבסטר, קודאק ונוקיה.

אבל אם חושבים על זה, החברות הללו לא נכשלו במה שעשו: נוקיה לא נכשלה בתחום המובייל, להיפך, היא הובילה אותו שנים רבות והחזיקה בנתח שוק בינלאומי מטורף של 50%. בלוקבסטר לא נכשלה בתחום השכרת הסרטים, היא ייצרה אמפריה בינלאומית עם זכירות והעדפה ועל הדרך דרסה חנויות פרטיות קהילתיות. 

אבל מה שהן כן עשו או חטאו לעשות: הן אפשרו לשחקנים דיגיטליים חדשים ורעבים יותר לזהות מהפיכה חדשה שעומדת להתרחש על בסיס טכנולוגיות דיגיטליות חדשות ולעקוף אותן בתחומים שבהם הן שלטו שנים רבות. אותן חברות פספסו באופן קריטי לזהות את השינוי ולעשות לגבי זה משהו עד שהיה מאוחר מידי.

המשמעות האמיתית של טרנספורמציה דיגיטלית היא בכלל טרנספורמציה *עסקית* דיגיטלית. והכוונה היא לא להמיר את כל הפעילות המסורתית לדיגיטל, אלא- להתאים את הפעילות העסקית לעידן הדיגיטלי, ולכך יש השלכות ומשמעויות רבות, שגם משתנות מחברה לחברה ומורטיקל עסקי אחד לאחר.

הדוגמה של המהפיכה הטכנולוגית שהביאה איתה החשמל ממחישה את הרעיון היטב: גם אז חברות וארגונים נדרשו לטרנספורמציה עסקית, כזו שתתאים את הפעילות העסקית לעידן החשמל, ולא שכל הארגון יהפוך למונע על ידי חשמל…לכן התובנה המרכזית של האנלוגיה הזו היא: ארגונים שבנו לעצמם יכולות לזהות, לתכנן ולבצע התאמה לטכנולוגיות חדשות, כולל להתאים את המבנה הארגוני, להיערך מבחינת משאבים נדרשים, הון אנושי חדש ועדכני וכמובן לבנות מודלים עסקיים חדשים, ולא לבוא ממקום של ״אל תלמדו אותנו, אנחנו מבוססים, וותיקים וחזקים מספיק….״, הם אלו שתהליכי הטרנספורמציה יהיו קלים יותר יחסית בהתמודדות עם שינוי.

ההשראה לקוחה מתוך ספר שאני מאזין לו באודיובל: ״טרנספורמציה עסקית דיגיטלית״ של נייג'ל וואז, המנכ״ל של פובליסיס ספיאנט

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *