קטגוריות
דיגיטל חווית לקוח מודלים עסקיים עתיד צרכנות קמעונאות רוצים שינוי?

ענף האופנה כמוביל חדשנות חלק א'

החל מעצם הגדרתה כתחום שקובע טרנדים, הלכה למעשה (ייצור, שימוש בחומרי גלם, עסקים, פוליטיקה), דרך האימוץ של טכנולוגיות ייצור (מכונות תפירה), ועד לאימוץ ראשוני ונרחב של תחום האיקומרס. ז"א שמדובר בתחום שבהגדרה הוא תמיד מסתכל קדימה אל העתיד.

בנוסף, שוק האופנה נחשב לאחד הגדולים בעולם (הוא מוערך בכ-3 טריליון דולר), ולכן קל להבין מדוע תחום הטכנולוגיה בשירות האופנה מקבל המון תשומת לב, השקעות וכמובן יוזמות מרתקות בשלל קטגוריות המשנה. 

אפשר לחלק בגדול את הענף, בהקשר הטכנולוגי לכמה שלבים ותחומי משנה: 

  1. עיצוב מוצרים: שימוש באלגוריתמים מבוססי AI שאמורים לזהות טרנדים והעדפות צרכניות על בסיס ניתוח מקורות מגוונים ועשירים של דאטה. רק כדי לסבר את האוזן, שוק התוכנה בהקשר הזה צפוי להיות שווה כ-44 מיליארד דולר עד 2030. ב-2018 המעצב טומי הילפיגר חבר ל-IBM ויחד השיקו פרויקט שנקרא "לדמיין מחדש את שוק האופנה", במסגרתו IBM הציע כלי AI במטרה לזהות טרנדים חדשים, לנתח דעות צרכנים לגבי מוצרי המותג ועוד…

במילים אחרות, השילוב של אלגוריתמים מתקדמים יכול לחסוך השקעות מיותרות בכיוונים פחות מוצלחים, ובכך לקצר תהליכים ולהוביל לייעול תהליך העיצוב והייצור. 

  1. ייצור המוני, תוך כדי התאמות מהירות תוך כדי תנועה: (מהירות היא מילת המפתח…). אחרי מלחמת העולם ה-2, האופנה התחלקה לפי עונות. הפיצול הזה ייצר מורכבות משמעותית לענף, שלא רק שצריך להיערך עם קולקציות לכל עונה, אבל גם לוחות הזמנים הופכים מורכבים יותר (כל עונה מוצגת כבר בסוף הקודמת..).

לכן מותגים כמו זארה ו-H&M צמחו והתחזקו הודות לתהליכי ייצור מהירים ואג'יליים. ברגע שהן מזהות טרנד או כיוון חדש שמעניין אותן, תוך פרק זמן מאוד קצר יחסית הן מצליחות להפיק קולקציה חדשה שגם תגיע לנקודות המכירה בזמן שיא. אבל גם הן נותרות עם אבק בעיניים בהשוואה לשיין:

החברה מצליחה להפיק עיצובים חדשים תוך 3 ימים בלבד (לזארה לוקח כ-3 שבועות…). הקצב המהיר ששיין מציעה מאפשר לה לחדש את המלאי ואת העניין עבור קהל הלקוחות שלה, מה שבין היתר מסביר את הפופולריות האדירה שהיא זוכה לה.

דוגמה נוספת: אדידס כבר עברה את שלב ההתנסות וכבר משלב טכנולוגיות של הדפסת תלת מימד בהרבה מתהליכי הייצור שלה. וכמובן – שילוב של רובוטיקה בתהליכי הייצור מקצרים זמנים ומאפשרים ייצור המוני, מדויק ואיכותי יותר.

  1. ניהול מלאי והפצה: קל להבין מדוע ניהול מלאי ושינוע אפקטיביים ומהירים חשובים כל כך בתחום האופנה. מחשוב ניהול המלאי והיכולת לעקוב בזמן אמת על המצב ברמת דיוק גבוהה, מאפשר למשל לחברות רבות לזהות חוסרים עוד לפני שהם מגיעים למצב של חוסר, לעדכן את תהליך הייצור ולהשלים פערים.

    מוצרי אופנה משולבים בתיוג דיגיטלי שמאפשר מעקב בזמן אמת של הפריטים הספציפיים שנמכרים, איפה ובאיזה היקף, ולכן יכולות האנליטיקס של המותגים דומה יותר לענפים קמעונאים אחרים וטכנולוגיים בהרבה. אבל השילוב של יכולות תיוג כמו RFID מייצרים הזדמנויות לא רק בהקשר של ניהול מלאי והפצה, אלא גם עבור לקוחות הקצה.

    לדוגמה, מותג האופנה הבריטי בורברי רותם את התיוג הדיגיטלי של הפרטים כדי לאפשר ללקוחות לקבל ערך בין הפרטים שחברו לבין האפליקציה, וכך לקבל המלצות על מוצרים נוספים, טיפים, עדכונים לגבי מוצרים עתידיים ועוד.

וכמובן, בדומה למרכזים הלוגיסטיים החכמים של אמזון, מותגי אופנה גדולים הופכים את המחסנים והמרכזים הלוגיסטיים שלהם לטכנולוגיים, בשילוב רובוטים וטכנולוגיות בתחום האוטומציה שהופכות את כל העסק ליעיל וממוכן יותר.

לחלק ב' של הכתבה >

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *