מותגי על וקמעונאים גדולים מחפשים, שלא לומר מתנסים כרגע, בעיצוב חוויות קניה חדשות ברצפת המכירה הפיזית, תוך שילוב טכנולוגיות דיגיטליות חדשות. קחו למשל את נייק, שמוכיחה לאורך שנים את הרצון ואפילו התשוקה שלה להתנסויות חדשות בתחום הזה. לפני מספר שנים ביקרתי בחנות ענקית של נייק בפריז, שם על פני מספר קומות הוצגו מתחמים שלמים שבכל אחד התנסות אחרת שמעודדת את הלקוחות להתנסות במוצרי החברה, תוך הדמיה של שימושים אפשריים: עמדת ריצה שכוללת מסכי ענק ב- 360 עם צילומי ווידאו אמיתיים של סביבה אורבנית, טבע וים, עמדת בעיטות לשער כדור-רגל אמיתי עם מכשיר שמודד עצמת הבעיטה, זויות ועוד….
חברת המחקר wunderman thompson" פרסמה כתבה מרתקת על נייק ומותגים נוספים שמתנסים כעת בשילוב טכנולוגית מציאות רבודה, ז"א "הלבשה" של רובד דיגיטלי על פני המציאות בשטח -בחנות. אני מעדיף שלא לקרוא לזה מטאוורס, אלא רובד דיגיטלי: בחנות הדגל בניו-יורק שנקראת: *Nike’s NYC House of Innovation לקוחות יכולים להלביש את האווטרים שלהם בסנאפצ'אט במוצרים של נייק בתלת מימד, לשחק בעזרת הטלפונים במשחקי רובלוקס בתוך החנות ועוד. >>
גם מותג ההלבשה התחתונה של הזמרת ריאנה: Savage X Fenty פתחה חנות בקניון בלאס ווגאס, וגם שם מציעים רובד דיגיטלי כדי לעצב חווית לקוח אחרת לגמרי: טכנולוגיה שסורקת את הגוף מציעה מוצרים מותאמים לטעם ולמבנה הגוף של הלקוחה, הן יכולות לצפות בעצמן כאוותרים בתלת מימד ולראות כיצד המוצרים השונים ייראו, ובנוסף "לטייל" במציאות וירטואלית שעוצבה במיוחד עבור המותג והלקוחות שלה. >>
לסיכום: מדובר בשלב מרתק של התנסויות. אין (לטעמי לפחות) נכון או לא נכון, החלוקה היא אחרת לחלוטין: איזה מותגים הם מאמצים ראשונים וקופצים למים עם ידיעה ברורה שהם בסביבת ניסוי, והקבוצה השניה: זו שמאמצת גישת ה-"לשבת על הגדר" = לתת לאחרים להתנסות, לחדש להוביל, ובהמשך הם ינקטו בצעדים, או שלא. אני אישית חושב שתמיד כדאי להשתייך לקבוצה ה-1….הם לפחות בונים ומפתחים שרירים שבהמשך יאפשרו להוביל בקטגוריות ויהיו בעלי ידע וניסיון שאי אפשר לקנות בכסף….