הצמיד שמשגיח על מצבנו, הכדור החכם שעוזר לנו להירגע ומדיטציה בהתאמה אישית – עומר מילויצקי במדור חדש, והפעם: האפליקציות לחיזוק הנפש.
הרשומה שלפניכן.ם שכתבתי, התפרסמה במוסף "שלומות" של גלובס, בעריכת ליאת תימור.
נדמה לרגע שאנחנו כמעט אחרי, אבל אם יש דבר אחד לפחות שמשבר הקורונה לימד אותנו זו המשמעות של האיזון בחיינו: איזון מבחינת איכות החיים, האיזון בין עבודה לזמן משפחה, החשיבות האדירה בלעצור לרגע ולהשקיע בעצמנו וברווחה של המשפחה, וגם פשוט ליהנות מהרגע.
הבעיה עם אתגר האיזון הוא איך בפועל מגיעים אליו? יעד חמקמק
שכולנו שואפים אליו אבל מעט מאוד יודעים כיצד לממש אותו.
ולכאן מצטרף עוד אתגר שאותו הפכה הקורונה לצורך מהותי בחיינו:
שמירה מוגברת על ההיגיינה ומעקב קרוב אחר הבריאות שלנו. כאילו
שלא היו לנו מספיק דברים לדאוג לגביהם, נכון? אך אל דאגה, בדיוק
בפער הזה משתלבות טכנולוגיות וכלים דיגיטליים שכל מטרתם היא
לשפר את איכות חיינו ולספק מענה ידידותי ונגיש לצרכים החשובים
הללו. כדי לסבר את האוזן, תחום ה־Wellness יהיה שווה כשישה טריליון
דולר עד ל־2025 ,מה שאומר שהרבה סטארטאפים, חברות הון סיכון
וטכנולוגיות חדשות יציעו מגוון עצום של פתרונות וכלים לענף זה.
במקרים רבים טכנולוגיות חדשות דווקא לוקחות אותנו למקומות
פרודוקטיביים פחות וגורמות לנו להתמכרות התנהגותית בדמות
צריכה מוגזמת של תכנים מיותרים. הרי הטלפון החכם לא בהכרח הופך
אותנו לחכמים יותר, וכך גם שעונים חכמים, למרות שהם נקראים כך.
אבל חשוב לזכור שהערך האמיתי של טכנולוגיות חדשות בכלל ושל
כלים דיגיטליים בפרט הוא להשיג בדיוק את ההפך: להציע דרכים
פשוטות לשפר את חיינו לטובה. הנה כמה דוגמאות למוצרים
דיגיטליים שמכוונים לעשות בדיוק את זה: לחזק את הבריאות, ההיגיינה
והרווחה שלנו.
למען הפרודוקטיביות: Streaks
רובנו מכירים את הרצון להשיג יותר במהלך היום, אך נתקלים באתגרים
ובמציאות שמונעים מאיתנו להשלים את רשימת המטלות, מה שמייצר
תחושה של פספוס ואפילו מגביר חרדות, שכן ככל שהזמן עובר
הרשימה רק הולכת ומתארכת. Streaks ,אפליקציה זוכת פרס העיצוב
של אפל, נועדה לסייע לנו באתגר השגת היעדים האישיים, מגוונים
ככל שיהיו. מדובר באפליקציית To Do לניהול משימות אישיות שמטרה
העיקרית היא לעודד התנהגות חיובית ופרודוקטיבית לחיינו.
הנחת היסוד של האפליקציה היא שבעצם ביצוע המשימה שהגדרנו לעצמנו,
תרמנו ליצירת דפוס התנהגות חיובי ופרודוקטיבי עבור עצמנו. במילים
אחרות, היעדים והמשימות שלנו משתנים מאדם לאדם ולכן בהגדרה
מתאפיינים במגוון רחב. Streaks מתאימה את עצמה לכל משתמש
ומשתמשת, מעודדת השלמת משימות שקבענו ומעצבת דפוס התנהגות
מתמשך ובעיקר חיובי בחיינו. גם אני הגדרתי לעצמי משימה: להוריד
את האפליקציה ולאפשר לה להוביל אותי לחיים מאוזנים יותר
שלווה שמתלבשת נהדר: 0.4 Whoop
תחום הטכנולוגיה הלבישה הפך לפופולארי מאוד בשנים האחרונות,
בעיקר בזכות השעון החכם של אפל, שעון שעושה הרבה יותר מלספר
לנו מה השעה. המונח 'טכנולוגיה לבישה' מתייחס למעשה לכל סוג
של פריט לבוש שלתוכו משולבת טכנולוגיה אשר מטרתה המרכזית
היא לנטר מדדים פיזיולוגיים ולתרגם את הנתונים לתובנות בריאותיות,
התנהגותיות וצרכניות שנועדו לשפר את מצבנו. השעון של אפל,
כמובן, הוא רק דוגמה אחת; מגוון עצום של חברות טכנולוגיה, אופנה
וחברות עצמאיות מציעות שלל מוצרי טכנולוגיה לבישה מעוצבים להפליא,
המחוברים לאפליקציה ייעודית לטלפון החכם, המספק לנו בשוטף
את המידע הרלוונטי.
אחד מהמוצרים המוצלחים שבקטגוריה זו הוא Whoop 0.4 ,המשתייך לקטגוריית הצמידים החכמים, רכיב טכנולוגי מעוצב שזמין בשלל צבעים וברצועות מתחלפות העשויות מחומרי גלם משובחים. קל להתבלבל ולחשוב שמדובר בסוג של תכשיט דיגיטלי, אבל למעשה זהו צמיד שנועד ללבישה בכל שעות היממה. הצמיד מצויד בחיישנים המנטרים מדדים, כמו טמפרטורת העור, אחוז החמצן בדם, קצב פעימות הלב בזמן פעילות או בזמן מנוחה ועוד. הנתונים הללו מתורגמים להמלצות אישיות שמונגשות דרך האפליקציה, מה שהופך למעשה לסוג של מאמן אישי, אם תרצו, כזה שמציב יעדים אישיים ועוקב אחר היכולת שלנו לעמוד בהן. אפשר גם להפיק דוח אישי שאותו תוכלו לשלוח לרופא.ת המשפחה ולשמוע חוות דעת נוספת.
אוויר נקי בכל מקום: Mini A
הנה מוצר מדהים שתוכנן במיוחד עבור הקורונה: ה־Mini Aura הוא
מטהר אוויר דיגיטלי ונייד, בגודל של רמקול ביתי ממוצע, שאפשר לקחת
איתנו לנסיעות או לעבודה ולמקם בחדר שבו נשהה כמה שעות.
המכשיר עוצב על ידי החברה הישראלית Prime שביקשה לרתום טכנולוגיה
קיימת של החברה (טיהור אוויר) תוך שילוב יכולות עדכניות הק־שורות לנגיף הקורונה, ולייצר מוצר שיהיה לא רק מעוצב אלא גם נייד באופן הידידותי ביותר שיש. ה־Mini Aura מושלם לחד רי ישיבות, משרדי עבודה משות־
פים ולמעשה בכל חלל שבו תרצו לטהר את האוויר ולייצר סביבת עבודה בריאה ובטוחה יותר.
ביופידבק בכף ידך: Reflect
מוצר נוסף שעוצב על ידי Prime ,הוא Reflect, מכשיר Wellness שרותם טכנולוגיות ביופידבק, כלומר טכנולוגיה שאוספת מידע שמקורו במדדים פיזיולוגיים, לטובת חיים רגועים ושלווים יותר. החברה, שנוסדה על ידי יזמית נוגה ספיר, שמה לעצמה למטרה לייצר מוצר שישלב בין נוחות ליכולות ניטור מידע פיזיולוגי ומידע אישי וניתוח שלו בצורה חכמה, בעיצוב נגיש ומהנה, הכול במטרה לסייע לאנשים להירגע — וזה גם הצליח להם: המוצר זכה בפרס הוקרה מיוחד בתחרות החדשנות של 2022 CES .הרעיון הוא לפנות
כמה דקות ביום, למצוא מקום שקט ואז לאחוז במכשיר דמוי הכדור בשתי הידיים, בשילוב מוזיקה מרגיעה והמלצות לנשימה נכונה. בזמן הזה אותו כדור מנטר את המידע האישי ומתרגם אותו לכדי תובנות אישיות המונגשות
למשתמש באפליקציה ייעודית.
תארגנו קצת את הנפש: Meditopia
תחום נוסף שפועל תחת מטריית ה־Wellness הוא המדיטציה, שהגיעה לנקודת רתיחה בשנים האחרונות, עם מגוון עצום של אפליקציות המציעות תוכניות מגוונות לביצוע מדיטציה באופן עצמאי בבית. דוגמה אחת לחברה
שפועלת בתחום הלוהט הזה היא Meditopia ,חברה גרמנית שכבר הציגה צמיחה פנומנאלית בפעילות של 008,6 אחוזים בזכות האפליקציה שפיתחה. מדובר בפלטפורמה לניהול הבריאות הנפשית שלכם, לא פחות ולא יותר. האפליקציה מספקת ייעוץ מדיטציה מקצועי ותוכן ממוקד שנועד לסייע בהתמודדות והתגברות על משברים נפשיים, שינה טובה יותר ובאופן כללי:
לחיות חיים מאוזנים ובריאים יותר. אומרים שהטבלה לא משקרת ולכן אפשר להניח כי 20 מיליון משתמשים קבועים באפליקציה לא טועים, ושמדובר
בפלטפורמה מקצועית ואיכותית.
למען הנוער: Beme
מחקרים חדשים שבוצעו בארה"ב הציגו נתונים מדאיגים: עלייה דרמטית במספר ניסיונות ההתאבדות בקרב בני נוער וכן עלייה בכמות בני הנוער שהעידו כי המחשבה עברה בראשם. אם מביאים בחשבון את הלחצים
האדירים שתקופת משבר הקורונה ייצרה והוסיפה לבני הנוער, אוכלוסייה שבהגדרה נחשבת רגישה ורכה, קל להסביר את העלייה הזו. הסטארט אפ Beme מנסה לספק פתרון טכנולוגי למציאות המדאיגה: החברה פיתחה רשת חברתית שתושק רק ב־2022 ותונגש דרך אפליקציה ייעודית, המזכירה במבנה ובאופי שלה את 'טיק טוק', רשת חברתית פופולארית מאוד בעולם בעיקר בקרב בני נוער, אך להבדיל מהתכנים הזמינים בטיק טוק, המיקוד של אפליקציית Beme הוא לספק סביבה בטוחה ומגוננת יותר, עם תכנים ומסרים
שמעוצבים במיוחד עבור קהל יעד שזקוק להם. את החברה הקימה
פסיכולוגית אמריקאית שמכירה היטב את הנושא והחליטה לייצר פלטפורמה שלדעתה תוכל לסייע למצוקה הגוברת של בני הנוער בארצות הברית וברחבי העולם.
בכניסה לאפליקציה יוצג שאלון אישי שנועד להבין את הרקע, ההעדפות והצרכים האישיים של המשתמש.ת, ובהתאם יופיעו תכנים חינוכיים משמשים מענה מקצועי הולם לצרכים הספציפיים. נעים לראות איך תחום ה־Wellness הפך בשנים האחרונות לתעשייה עשירה ביוזמות דיגיטליות, שלכולן המטרה לשפר את איכות חיינו, תוך מציאת איזון, צמצום מתחים והתמקדות
בהתנהגויות שמשפרות אותה. נראה שהתחום הזה רק יצמח בשנים הקרובות, עם הרחבת הצעת הערך ואף העמקת תתי תחומים שיעשירו את יכולת הבחירה שלנו בפתרונות יצירתיים וחדשניים שנועדו לשפר את
איכות חיינו.