קטגוריות
אפל דיגיטל השראה חווית לקוח מודלים עסקיים

מה סטיב ג'ובס היה אומר?

בואו נשים את זה מראש על השולחן : אני מטורף על סיפורי סטיב ג'ובס. לא מעניינים אותי צקצוקי ציניות וגלגולי עיניים. אם אתם מה"מחנה הזה", אז פשוט תעברו הלאה. כמו מיליונים רבים גם אני קראתי לפני שנים את האוטוביוגרפיה שלו, ולא משנה מה יגידו, אי אפשר לקחת את הגאונות ואת האגדה מהאיש הזה, זו עובדה. עכשיו, כל שנותר לכן.ם להחליט הוא האם מתאים לכם לצרוך עוד סיפורים פיקנטיים שכאלו? או שלא? מבחינתי, מדובר בהשראה שאני לא יכול לקבל מספיק ממנה. 

1. מכירים את המשפט שאומר שהדרך הטובה ביותר לחזות את העתיד היא להמציא אותו? רבים טועים ונותים לתרגם את האמירה הזו ל: "תנו לצרכנים את מה שהם רוצים".

אבל, ג'ובס טען באמונה שלמה שהצרכנים לא יודעים מה הם רוצים או צריכים…התפקיד שלנו כמאפייני ומתכנני מוצרים ושירותים הוא לספק להם את המוצרים החדשים לפני שהם בכלל מבינים מה הם.

ביום ההשקה של מחשב המקינטוש, עיתונאי מהקהל ביקש מג'ובס לתאר את סוג המחקר המקדים שהוא ואפל ביצעו לפני השקת המחשב. ג'ובס הגיב בעוקצנות: "האם אלכסנדר בל ביצע מחקר מקדים לפני שהוא הכריז על המצאת מכשיר הטלפון?!", ובינינו, מתקשר ישירות לפתיח שלי: כמה יזמים אתם מכירים שיכולים להרשות לעצמם להשוות את היוזמות שלהם להמצאת הטלפון…?

2. תבנו מוצרים שאתם תרצו להשתמש בהם בעצמכם: אפל עיצבה מחדש את שוק המוסיקה בעזרת האייפוד ו- iTunes. שתי המצאות שהלכה למעשה הגדירו תעשיה שלמה. בונו, הסולן של להקת U2 אמר פעם: "מדובר במוצר (הפיזי/טכנולוגי) היפה ביותר מאז המצאת הגיטרה החשמלית…". אבל, מה הפך אותו למיוחד כל כך? התשובה: ג'ובס עצמו, שכידוע היה מטורף ואובססיבי לגבי עיצוב וחווית המשתמש, היה משוגע על מוסיקה.

בכלל, היותו חובב מוסיקה מושבע השתלבה עמוק בשלל מהלכים, מסרים וקמפיינים שיווקיים לאורך השנים. בחזרה ל- iPod, לא רק ג'ובס, אלא גם הצוות המקצועי שעבד על המכשיר שנאו את הנגנים הזמינים באותו התקופה בשוק, ויצאו להציא לעצמם מוצר/שירות שהם ירצו לצרוך וליהנות דרכו מהמוסיקה שלהם, והשאר – היסטוריה.

3. חדשנות או למות: המצלמות ב- iPhone הרגו את המלצות הדיגיטליות. ג'ובס ידע שברגע שה- iPhone יהפוך לפופולארי, הוא למעשה הורג בעצמו את שוק ה-iPod. כי למה לקנות מכשיר נוסף אם הכל כבר קיים בתוך הטלפון? התפיסה של ג'ובס היתה: קניביליזציה עצמית, הוא שמישהו אחר יאכל אותך! והתפיסה הזו חזרה על עצמה לא פעם. לא רק ה-iPod, אלא גם האיום שה- iPad מהווה על מכירות המחשבים הניידים של אפל. 

4. רעיונות טובים לא שווים כלום בלי יישום מוצלח בשטח: ב- 1979, חברת XEROX המציאה הלכה למעשה את המממשק הויזואלי הראשון וכמעט שהובילה את שוק המחשוב המודרני, המבוסס UX חכם ונגיש בידיים. אבל הם פספסו את ההזדמנות ובעיקר את ההבנה של גודל התגלית שהיתה להם בידיים. חברת אפל, בהובלת סטיב ג'ובס הבינו מייד את גודל הבשורה, והשכילו לקחת את הטכנולוגיה לשלבים מתקדמים בהרבה, כאלו שבסופו של דבר יובילו את אפל להצלחה מסחרית חסרת תקדים.

5. מיקוד: כשג'ובס חזר לחברת אפל ב-1997, לאחר שגורש ממנה כמה שנים קודם לכן, הוא מצא חברה מבולבלת, עמוסה בכיוונים עסקיים וטכנולוגיים ללא קו מנחה עסקי ואסטרטגי ברור. מהר מאוד הוא הגיע לגרף שיאפשר לו ולצוותים שהוביל להתמקד במוצרים הטובים ביותר, אלו שיובילו את אפל בחזרה לצמיחה ולהצלחה עסקית. לא מזמן שיתפתי פה את הציטוט של ג'וני אייב, סמנכ"ל העיצוב האגדי של אפל, זה שעבד בצמוד לג'ובס במשך שנים והוביל את עיצוב המוצרים האייקוניים ביותר בהיסטוריה של הצרכנות הטכנולוגית המודרנית. הוא עצמו העיד שהיכולת לוותר על מוצרים ופיצ'רים, בעיקר כאלו שאתה ממש מגדיר כחשובים ויעילים, היא חלק מההגדרה של מיקוד עסקי. והמנטור שלו ביכולת הזו הוא לא אחר מאשר ג'ובס בעצמו.

6. פשטות: אז כאמור ג'ובס היה פריק של פשטות, והוא עצמו דרש מהצוותים שלו ליישם את התפיסה הזו בממשקים ובמוצרים שהם פיתחו. למשל: בחיפוש אחר שיר, הוא איתגר את הצוותים להגביל את מספר ההקלות ל-3, לא יותר. פשטות. 

7. בהמשך ישיר למאפיין הפשטות: לשאוף לשלמות. ומובן שמדובר בחתיכת אמירה וסטנדרט, בטח כשזה מגיע בג'ובס בעצמו. אבל, ג'ובס דגל בתפיסות צרכניות של: אל תתפשרו לעולם, ושעדיף לפספס ולא להתקדם מאשר להתקדם עם פשרה שתוביל למוצר או שירות שמראש ידענו שלא יעבדו. 

8. להעסיק את הטובים ביותר. פה חשוב לי להתייחס לעובדה שזה הכי קל להגיד ולכתוב אבל גם הכי מורכב ליישם. לא כל חברה זו אפל, ולא כל מעסיק הוא ג'ובס שמחפש את המשנה שלו שיוביל את הדרך. אבל, בהקשר של הסיפור והנטריב שלנו, ג'ובס זיהה את הפוטנציאל המנהיגותי שיש בטים קוק, מי שהיה סמנכ"ל התפעול של אפל עוד בימיו ולאחר מכן הוכתר כמוביל דרכו, ומי שבפועל הוכתר כמנכ"ל אפל, ומי שלמרות שלל הביקורות, ההכרזות השליליות והכודרות הביא את שווי המניה לשיא של כל הזמנים, יותר מפעם אחת…קוק כבר היה בדרך לעבוד עבור חברת קומפק, עד הרגע שבו ג'ובס פנה אליו ושלף אותו בחזרה לזרועות החמות והמאתגרות של אפל, החלטה שבסופו של דבר תוכיח את עצמה בענק.

9. הזמן של כולנו מוגבל: "הידיעה שאתה הולך למות היא הדרך הטובה ביותר לזכור שאין לך מה להפסיד". לכולנו זמן קצר ומוגבל לחיות את חיינו, ולאור העובדה הזו, ג'ובס המליץ לשקול היטב את אופן היישום של המשאב המוגבל והנדיר הזה שזכינו לקבל. אז נכון שסטיב ג'ובס יש ואולי יהיה רק אחד, ובכל זאת, המסר חזק וברור.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *