קטגוריות
AI DATA Design Storytelling דיגיטל מדיה חברתית מודלים עסקיים צרכנות קמעונאות

קמעונאות בעידן החיפוש בשפה טבעית

במקום להיכנס לאתר מסחר ולהתחיל לסנן ולצמצם אפשרויות, למה לא פשוט לכתוב: "אני מחפשת שמלת קיץ לחתונת שישי של חברה קרובה"? אם יש משהו שהכניסה של ChatGPT ייצרה, היא תחילת דפוסי החיפוש שלנו, ולא – גוגל לא ממש אפשרה את זה עד כה. כשמגדובר בקמעונאות השינוי הזה יכול להיות קריטי, ולאפשר חווית קניה שונה בהרבה ממה שאנחנו מכירים היום, ולדעתי זה גם ישפיע על האופן שבו אתרי מסחר גדולים, בכל תחום, יעוצבו ויפותחו.

בזמן שקניות האון ליין צפויות רק להתחזק השנה, ריבוי הערוצים שבהם ניתן לרכוש הפכו את עולם ה-e-commerce למסועף ומורכב מאי פעם. היה אפשר לצפות ששפע האפשרויות הזה רק יקל על הצרכנים למצוא את מה שהם מחפשים, אבל לפעמים ההיפך הוא הנכון.

בדיוק על בסיס התובנה הזו, נולדה "daydream" חברת סטארטאפ חדשה ששואפת לבנות מנוע חיפוש מבוסס AI, שיאפשר לצרכנים לתאר במלל חופשי וטבעי את מה שהם מחפשים, והמנוע יאתר את החלופות הרלוונטיות.

במילים אחרות: במקום להיכנס לאתר מסחר ולהתחיל לסנן ולצמצם אפשרויות, למה לא פשוט לכתוב: "אני מחפשת שמלת קיץ לחתונת שישי של חברה קרובה"? אם יש משהו שהכניסה של ChatGPT ייצרה, היא תחילת שינוי דפוסי החיפוש שלנו, ולא – גוגל לא ממש אפשרה את זה עד כה. כשמדובר בקמעונאות השינוי הזה יכול להיות קריטי, ולאפשר חווית קניה שונה בהרבה ממה שאנחנו מכירים היום, ולדעתי זה גם ישפיע על האופן שבו אתרי מסחר גדולים, בכל תחום, יעוצבו ויפותחו. 

אגב, את daydream ייסדה ומובילה ג'ולי בורנשטיין, קמעונאית וותיקה ומוכרת שעבדה בתפקידים בכירים ב-Nordstrom, Urban Outfitters, Sephora ועוד, מה שיכול להסביר את העובדה שהחברה כבר חתמה הסכמים עם כ-2,000 מותגים גדולים ומוכרים (Net-A-Porter, Jimmy Choo, Alo Yoga ועוד), בנוסף להשקת סיד של 50 מיליון דולר. 

האתגרים:

לצוות של daydream ניצבים אתגרים לא מעטים, כשהראשון שבהם הוא שוק רווי מתחרים, בדיוק בתחום שאותו הם שואפים לשבש. חברות כמו True Fit, Remark ונוספות, לצד ענקיות הטכנולוגיה כמו גוגל, אמזון וטיקטוק, כולן פועלות בחיבור בין קמעונאות ל-GenAI בניסיון להנגיש ללקוחות את המוצרים הנכונים בחוויה אישית מתקדמת, במטרה להגדיל מכירות.

אתגר נוסף שאני באופן אישי לא רואה לגביה התייחסות מספקת: מרכיב הדיסקברי. כל הפתרונות האלו מדהימים כשאתם יודעים בדיוק מה אתם מחפשים. אבל, מה לגבי אלמנט הגילוי? ההפתעה שבמציאת מוצר שלא חשבתם עליו אבל מהרגע שראיתם אותו, הבנתם שמצאתם משהו מיוחד.

זה לא חדש כמובן, זו בין היתר המשמעות של שוטטות אגבית בכל קניון, אבל גם מה שמאוד נפוץ באינסטגרם, פינטרסט ופלטפורמות "פיד" אחרות. נשאלת השאלה: כיצד הגישה החדשה תספק מענה לזה מבלי לשמר את ההעדפות הקיימות של הצרכנים (כי האלגוריתם יחפש עוד מאותו הסוג), במקום ללכת, לפעמים, למקומות חדשים ושונים לגמרי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *