קטגוריות
Uncategorized

מפות אסטרטגיה

גורו הניהול האמריקאי פיטר דרוקר אמר פעם: "תגיד לי מה אתה מעריך ואולי אאמין לך. אבל תראה לי את היומן ואת חשבון הבנק שלך, ואראה לך מה אתה באמת מעריך….".

אפשר להשליך את אותה האמירה על אסטרטגיה עסקית: ניתוח מפת התחרות וניתוח נתוני לקוחות אלו דברים חשובים שכל פעילות עסקית צריכה לבצע, אבל זה לא מספיק.

פיטר דרוקר

מה שבאמת משקף את הערכים והמיקוד העסקי של חברות הוא האלוקציה של הזמן והמשאבים שלהן: במה הן משקיעות? מי השותפים שלהן? איזה חברות אחרות הן קונות, איזה פגישות ממלאות את יומני החברה…ועוד.

אני עוקב כבר שנים אחרי חברת המחקר CB INSIGHTS שממש עובדת בזה בדיוק: היא בונה מפות אסטרטגיה של המון חברות גדולות ומוכרות. בחרתי הבוקר שלא לשתף את החברות ה"רגילות" (אמזון, נטפליקס ושופיפיי), אלא דווקא את מפת האסטרטגיה של Cigna Healthcare, תאגיד אמריקאי ענקי שמספק שירותי בריאות ורפואה, ששם לעצמו למטרה לשפר את הבריאות הפיזית והנפשית של בני אדם. זו מטרת העל שלה. וכל השקעה שהיא מבצעת מכוונת למטרה זו.

מקור: CB INSIGHTS

כל מפת אסטרטגיה מחולקת לפי הקטגוריות הבאות: שותפויות עסקיות, חברות שנרכשו, השקעות. במקרה של Cigna Healthcare אפשר להבחין שהיא משש עובדת בבניית מעטפת מוצרית, עסקית וטכנולוגית רחבה שהיא פועל יוצא טקטי מאסטרטגיית העל (לעזור לאנשים לשמור על הבריאות שלהם):

היא משקיעה בחברות ובטכנולוגיות שפועלות בתחום הדאטה ואנליטיקה, בחברות שפועלות בתחום הבריאות בסביבה הביתית, בהקשר ישיר: מאוד פעילה בתחום הטלא-מדיסין (תחום שהתפוצץ בתקופת הקורונה אבל כיום ממשיכה להיות סופר דומיננטית), היא משקיעה בעולמות שירותי הבריאות ההיברידיים ואפילו הוירטואליים!, וכמעטפת משלימה: היא משקיעה בשירותי ביטוח ואינשורטק. 

זו רק דוגמה אחת. מה שחשוב לקחת מפה זו צורת ההסתכלות, על הניתוח, לא החברה עצמה.

האם אתם יודעים להרכיב בכנות מלאה את מפת האסטרטגיה שלכם?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *