קטגוריות
Uncategorized

לא כל טכנולוגיה חדשה גם בשבשת

חזרתי בסופ״ש מחופשה משפחתית. וחווית המעבר בשדות התעופה גרמה לי לחשוב: מה וכמה באמת השתנה?

רוב חברות התעופה (לא כולן…) מתבססות עדיין על מערכות לגאסי עתיקות. בשנים האחרונות הוסיפו על השכבה החיצונית נגיעות דיגיטליות: אפליקציה, שירות בצ'אט. אבל ״לב הבצל״ עדיין ישן ורעוע. אנחנו עדיין משתמשים בספרונים קטנים עליהם חותמים (!) בדיו כדי לאשר שאנחנו זה אנחנו במעבר הגבול, ויש נוסעים שעדיין מדפיסים את הכרטיסים על דף A4. 📖

ומצד שני, ישנם ענפים שבהם חל מהפך אמיתי בזכות טכנולוגיות חדשות. דוגמה אחת היא עולם המוסיקה: 🎼

💡⚡️בתחילת שנות ה-80 סוני השיקה את הוולקמן הראשון. הוא היה בו זמנית המכשיר הטוב והגרוע ביותר: מצד אחד הוא אפשר להאזין למוסיקה האהובה בכל מקום וזמן, עם מכשיר קטן ונייד. מצד שני, הוא היה יקר להחריד, איכות המוסיקה ירודה, לא היה אפילו כפתור להריץ קדימה. אבל בשנים שאחרי, הוא השתכלל, בכל פעם בקצת: הוא נהיה זול יותר, קל יותר, הוסיפו רדיו, הרצה קדימה ואחורה, אפשרות הקלטה, סוללות נטענות ואפילו דולבי דיגיטל (שעד היום אף אחד לא יודע מה זה אומר אבל ידענו שזה טוב).

📀 ואז הושק הדיסקמן, הגרוע ביותר בהיסטוריה, אבל גם הדיסקמן הגרוע ביותר היה טוב מהוולקמן המתקדם ביותר.המעבר לדיסקמן (טכנולוגיה חדשה) הקפיצה אותנו למקום חדש לגמרי, עם הזדמנויות חדשות, מודלים עסקיים, דפוסי צריכה ועוד. וגם הוא השתכלל עם השנים…ואז הושק נגן ה-MP3 הראשון, ש- ניחשתם: היה גרוע, אבל עדיין טוב יותר מהדיסקמן המתקדם ביותר.

ושוב המעבר ייצר אתגרים חדשים, מודלים עסקיים חדשים, אקוסיסטם חדש. פתאום יש מהנדסי תוכנה ולא רק מוצר ואלקטרוניקה, שהיו צריכים לחשוב על אתגרים של אחסון (מי חשב על זה בפיתוח הדיסקמן?) ואז הושק האייפון ואחריו חנות המוסיקה, שהציגה מודל חדש לחלוטין: אתם שוכרים את המוסיקה ולא קונים אותה. ואז קמה מתחרה מרה: ספוטיפיי שמציעה מודלים וחוויה שונה מאפלץ

מה כל זה אומר? 🥁 לא כל טכנולוגיה חדשה משבשת ותשנה את הכל. חלק כן ואחרות יעלמו כלא היו. כל חברה צריכה לחשוב איך היא רואה עצמה בעתיד, איזה תפקיד היא תמלא בחיים של אנשים, ואיך היא תמלא את הפער בין הקיים לבין המקום שבו היתה מעצבת על דף חלק את העסק היום על בסיס כל מה שהיא יודעת.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

בכל שישי אני משתף במהלכים דיגיטליים חדשים ומעוררי השראה.

רוצה גם לקבל למייל?