אחרי שנים של צמיחה מתמשכת, ענקית ה-Fast Fashion שיין מציגה יעדי מכירות שאפתניים במיוחד (כ-60 מיליארד דולר עד סוף 2025, יותר מ-H&M וזארה ביחד!) כנראה במסגרת היערכות להנפקה בבורסה. ולא בכדי: שיין הפכה לפלטפורמת האופנה המובילה בארה״ב (ובמדינות נוספות ברחבי העולם), הודות למבחר עצום (יש שיגידו לא הגיוני, עם כ-6,000 ! פריטים חדשים שמתווספים בכל יום לאפליקציה), מחירי רצפה חסרי תחרות ומשלוח מהיר יחסית עד הבית.
כמה נקודות חשובות:
1) ישנם אנליסטים שטוענים שכדי לעמוד ביעד המכירות השאפתני, שיין תהיה חייבת לעדכן את אסטרטגיית התמחור שלה, ובמילים אחרות להעלות מחירים לפחות על חלק מהפריטים כדי להגדיל את מרווחי הרווח.
2) שיין נחשבת אולטרה פופולרית בקרב הצעירים בארה״ב ובאירופה, בין היתר בזכות החיבור העמוק עם משפיעניות רשת, בדגש על טיקטוק. הודות לחיבור הזה, הערכת השווי של שיין צמחה בזמן הקורונה מ-10 מיליארד דולר לכ-100 מיליארד דולר (כעת ירד לכ-65 מיליארד ״בלבד״).
3) איומים: היקף החיפושים ברשת אחר מותגי ומוצרי אופנה של שיין (כמו גם של מותגים מתחרים) נמצא בירידה, בין היתר ״הודות״ למתחרות חדשות, אחת ספציפית שכדאי להכיר ולעקוב: TEMU (גם היא מסין, שדורגה לאחרונה בראש טבלת הורדת האפליקציות בארה״ב (עקפה את וואלמרט ואת אמזון ביחד!), גם היא אגב, מציעה קטלוג מוצרים ענקי במחירים של אפילו פחות מדולר….
לסיכום:: כשהמוצרים זולים אז קל יחסית למכור, אבל פחות לתחזק ולשמור על מובילות לאורך זמן. דור ה-Z לא מגלה נאמנות עמוקה למותגים שלהם, ההתלהבות מתקררת באותה המהירות שבה היא עולה, ובנוסף, קהל הצרכנים הזה סופר מודאג מהפגיעה של שיין (כמו גם שלל מותגי האופנה האחרות יש לציין) באיכות הסביבה (שיתפתי בשבוע שעבר על הסרט הדוקומנטרי המדאיג מאוד שנעשה על רצפת הייצור של שיין בסין, אפשר גם לקרוא לזה מפעלי עבדים וזה עוד לפני שדיברנו על הפגיעה באיכות הסביבה…..).