הנה מודל עסקי סופר מעניין! אמזון הודיעה השבוע שבסוף ינואר היא משיקה/מרחיבה שירות שנקרא “Buy with Prime”, שירות שמאפשר לקמעונאים חיצוניים/צד שלישי להציע ללקוחות לרכוש את המוצרים שלהם- בעזרת מועדון פריים שכידוע הוא מועדון הלקוחות הגדול והמצליח בעולם (יש יותר משקי בית בארה״ב שמנויים לאמזון פריים מאשר כאלו שיש להם טלפון נייח בבית!).
מה זה אומר? 👇🏻🤔
לקוחות שירכשו מוצרים (ישירות מקמעונאי צד שלישי) בעזרת אמזון פריים יהנו ממשלוח חינמי, סופר מהיר עד הבית, תהליך תשלום מהיר ונוח (כמו שאמזון יודעת) וגם אפשרות החזרת מוצרים בשיטה נוחה וכמובן חינמית.
זאת ועוד (…), אותם קמעונאי צד שלישי יוכלו לשלב בעמודי המוצר דירוגי ותגובות של לקוחות כפי שהם קיימים וזמינים באתר/אפליקציה של אמזון, מה שמוסיף רובד חברתי-צרכני שהלקוחות מכירים ושעוזרים בתהליך קבלת ההחלטה טרם הקניה.כל המעטפת הזו מציעה למעשה לאותם קמעונעים מעטפת קומרס מהשורה הראשונה, מה שמשרג אותם ואת החוויה שהלקוחות שלהם יהנו ממנה.
מה כל זה אומר בעצם? 🏅📈💰
גם פה אמזון מציעה As a service לקמעונאים חיצוניים את מה שהיא פיצחה ממזמן עבור עצמה, דרך השקעות עתק בתשתיות לוגיסטיות וטכנולוגיות כמובן, אבל היא הפכה לאמנות את תהליך המכירה המהיר, נטול החיכוחים, המשלוח המהיר והיעיל שאין כדוגמתו וכל זאת עם מנוע-על לוגיסטי שפועל מאחורי הקלעים שמאפשר חווית לקוח דיגיטלית מוביל שוק.
הגאונות של אמזון בהיבט העסקי-אסטרטגי הרחב שלה, נובע מהיכולת שלה לארוז ולשווק יכולות עסקיות ושרירים שהיא בנתה ושכללה עבור עצמה ולהציע אותם לצד שלישי כשירות וכמודל עסקי סופר רווחי. תזכורת: על התפיסה הזו בדיוק יושבת כל הפעילות של שירותי הענן של החברה (AWS), שנחשבת למובילת שוק. אמזון פיתחה את יכולות הענן קודם עבור הצרכים של עצמה, וכשזה הפך ליעיל ובשל, התרחב ל-PNL עצמאי עבור שלל ארגונים וחברות ענק חיצוניים.