לרוב כשמדברים על אתגרי הקמעונאות המקוונת מתייחסים לאתגר ה-Last Mile, ז״א לוודא שהמשלוח מגיע עד פתח הדלת (שלא לדבר על השרשרת הלוגיסטית עד אז….). אבל, ידעתם למשל שאחד האתגרים המשמעותיים ביותר הוא דווקא ההחזרות?
קל לקבל מוצר שהוזמן און ליין, אבל להחזיר הרבה פחות. רק כדי לסבר את האוזן, היקף ההחזרות של מוצרים בארה״ב חצו את רף 21%, בהיקף של כ-218 מיליארד דולר, והמספר רק צפוי לעלות. מדובר בכאב ראש רציני עבור קמעונאים.
מה הבעיה עם זה בעצם?
קודם כל צריך להציע פתרונות לשינוע הלוגיסטי של כל אותם המוצרים, מהלקוח בחזרה אל הקמעונאי, אבל בעיה חמורה עוד יותר היא העובדה שאותם מוצרים צריכים לעבור סינון ידני, כדי להחליט מה עושים איתם. רוב מוצרי ההחזרות נמכרים בהפסד או שאפילו נזרקים! (ולא צריך להרחיב על הפגיעה הסביבית שהמוצרים והאריזות מייצרות).
בזמן שבעת המשלוח המוצרים התהליכים הם לרוב ממוכנים ואפילו אוטומטיים (בטח בחברות כמו אמזון), אך כשמדובר בהחזרות התהליך הוא כמעט ברובו אנושי, מה שהופך אותו גם למאוד יקר. ישנם קמעונאים שאפילו מתנסים בגביית תשלום בגין ההחזר….
אתגר הופך להזדמנות
אל מול הצורך ההולך וגובר הזה קמו לא מעט סטארטאפים טכנולוגיים, שמציעים לקמעונאים גדולים כקטנים שירות לוגיסטי לניהול ההחזרות (As a service). כל חברה מציעה פתרון שונה לאותה הבעיה, אבל בסופו של דבר הרעיון דומה. דוגמאות לסטארטאפים שפועלים בתחום:
https://www.loopreturns.com/
https://returnly.com/
וגם https://returngo.ai/ הישראלית