קטגוריות
Design אפל דיגיטל חווית לקוח מודלים עסקיים קמעונאות

הפסיכולוגיה מאחורי האריזות של אפל

מצאתי מאמר מאוד מעניין, שעוסק בפסיכולוגיה מאחורי תכנון ועיצוב האריזות של מוצרי אפל, והאופן שאותה אסטרטגיה מוצרית משפיעה על חווית הלקוח.

אנשים כן שופטים לפי האריזהכל מי שרכש אי פעם מוצר של אפל, מכיר היטב את ההרגשה שנוצרת סביב פתיחת האריזה. לקוחות קבועים של אפל נוטים, לרוב, לשמור את האריזות למרות שאין שום סיבה לעשות זאת. משהו באריזות של אפל שמהוות חלק בלתי נפרד מהמוצר עצמו. איכות החומרים, העיצוב הויזואלי, תחושת המגע, האופן שבו המוצר והחלקים הנלווים נגלים בפנינו תוך כדי ה- Unboxing, שונה מכל דבר אחר, ואין ספק שהמתחרים משקיעים לא מעט משאבים כדי לנסות ולשכפל את החוויה.

אם התיאור הזה נשמע מוגזם באזניכן.ם, תדעו שיש אנשים שקונים אריזות ריקות (ריקות!) של מוצרי אפל, וכמו כל סוג של שוק, ככל שמדובר במוצר ישן יותר, כך עולה המחיר והביקוש לאריזות הנוסטלגיות, ומסתבר שאנשים מוכנים לשלם עבורן לא מעט.

לא יעזור, מדובר בטבע האדם. אין הזדמנות שניה לרושם ראשוני, וזו אחת הסיבות שבגללה אפל משקיעה כל כך הרבה באריזות של המוצרים. אני מדגיש שוב, האריזה היא חלק בלתי נפרד מהמוצר. התפיסה של אפל חוזרת עוד להשקה האייקונית של מחשב המקינטוש הראשון, ב- 1984. הצוות המקצועי המליץ לארוז את המחשב בקופסא לבנה פשוטה, בעוד שסטיב ג'ובס התעקש שהקופסא תעוצב עם תמונות בצע מלא ואיכותי של המחשב על הצדדים, לצד הלוגו של החברה.

מאז ועד היום, הגישה הזו ממשיכה ללוות את האריזות של כל המוצרים של החברה, וייתכן והמוכרת ביותר היא זו של האייפון. אפל מכרה עד היום יותר מ-2 מיליארד אייפונים, מה שאומר שחווית הפתיחה של אייפון חדש קרתה יותר מ-2 מיליארד פעם, ובכל פעם זה מדהים מחדש.

רק כדי לסבר את האוזן: האייפון הראשון הושק ב- 2007. סטיב ג'ובס ציין שלזכות אפל נרשמו כ-200 פטנטים חדשים (בעקבות הפיתוח של האייפון). אחד מהפטנטים מיוחסים בלעדית עבור האריזה! תגידו לי אתן.ם: זה לא אומר הכל?

חייבים לציין את ההשקעה האדירה של ג'וני אייב, המעצב הראשי של אפל לאורך השנים, ומי שעומד מאחורי האסטרטגיה העיצובית של כל המוצרים הפופולאריים והאולטרה מוצלחים של החברה. אייב בילה עשרות אלפי שעות בישיבות 1:1 עם ג'ובס עצמו, בין היתר גם לגבי גיבוש האריזות של המוצרים.

במשרדי אפל ישנו אזור שמוקדש רק לנושא מחקר ותכנון עיצוב האריזות! ז"א ישנם עובדים שזה תפקידם: ניסוי חוזר ומתמשך שכל תכליתו: לשכלל ולשפר את החוויה, שכוללת את בחירת החומרים, תכנון הקיפולים (ששואבים המון השראה מתרבות האוריגמי היפני), ועד אפילו תחושת הוואקום שכל מי שפתח אייפון חדש מכיר: מדובר בתחושה הקלה שמתרחשת כשמחזיקים את המכסה של מארז האייפון והחלק התחתון "גולש" כלפי מטה. כן, גם השימוש במשיכת האויר הזו מתוכננת.

לא בכדי, תופעת ה- Unboxing בטיו-טיוב בעיקר הפכה לפופולארית כל כך. לא רק בזכות אפל, אבל ללא ספק שהיא תרמה רבות להתפתחות התרבות הזאת. למי שלא מכיר/ה, ישנם סרטונים שלמים ביו-טיובתחת התיוג UNBOXING, בהם בלוגרים עיקר בתחום הטכנולוגיה מצלמים, מנתחים ומתארים את כל תהליך פתיחת האריזה של מוצרי טכנולוגיה, עם ירידה מאוד עמוקה לפרטים הקטנים ביותר.

חברות הטכנולוגיה הגדולות נוהגות כמובן לשלוח לאותם בלוגרים מוכרים את המוצרים עוד לפני שאלו זמינים בחנויות, שכן עצם השיתוף והחשיפה לאותם סרטונים מהווה את הפרסומת הטובה ביותר.

הפוסט נוגע בנקודות המרכזיות מתוך המאמר המלא הזה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

בכל שישי אני משתף במהלכים דיגיטליים חדשים ומעוררי השראה.

רוצה גם לקבל למייל?